Walmart lanserar e-handelsnyheter i snabb takt. Nyligen stod det klart att den amerikanska livsmedelsjätten skulle bygga ut antalet stationer där kunder kan hämta upp sin mat utan att lämna bilen och nu presenteras ett omfattande test av hemleveranser i samarbete med transportörerna Uber och Lyft, rapporterar Reuters.
Tanken är att kunna erbjuda snabbare leveranser, något man hoppas ska vara ett smart drag i konkurrensen med bland andra Amazon. Enligt Reuters är siktet framför allt inställt på att nå ut till upptagna karriärsmänniskor som saknar bil och därför inte handlar mer än vad de orkar bära hem när de besöker en livsmedelsbutik.
7-10 dollar för leverans
Walmarts nya leveranser, som kan antas vara ganska snabba, kommer att kosta kunden 7-10 dollar. Sedan tidigare erbjuder företaget livsmedelsleveranser inom två dagar för en kostnad från 49 dollar om året.
Enligt Tech Crunch kommer intresserade hemleveranskunder att beställa på samma sätt som de som beställer och hämtar upp på någon av Walmarts drive in-startioner. Walmarts onlinesortiment ska för närvarande innehålla omkring 35 000 produkter, varav många är färska livsmedel som grönsaker, mejeriprodukter och kött.
Leveranserna med Uber och Lyft ska påbörjas inom två veckor i Denver och Phoenix, och i mars lanserades en liknande satsning i Miami i samarbete med Deliv.