VuxenSaker.se har på sin sajt publicerat en egendesignad symbol med texten "Handla tryggt - 100 % garanti", som har väckt diskussioner på Facebook. En del tycker att loggan är lätt att förväxla med Svensk Digital Handels certifiering Trygg E-handel.
- Kunderna kan ju lätt tro att det är den riktiga Trygg E-handel. Väldigt fult gjort tycker jag, skriver en person i ett inlägg.
- Det låter som förfalskning och bör anmälas, håller en annan med.
"Lite bedrägligt mot konsumenterna"
Men när Ehandel.se tar kontakt med Svensk Digital Handel får vi beskedet att de inte tycker att loggan är "för" lik deras certifiering. Därför tänker de inte gå vidare med ärendet.
- Det finns färdiga mallar som man kan använda för ikoner, och rent designtekniskt tycker jag inte att den är så lik vår logotyp. Jag tror inte att vi hade vunnit en eventuell tvist i det här fallet, säger Johan Eriksson, som är ansvarig för Trygg E-handel.
För en tid sedan uppmärksammade Ehandel.se att inredningsbutiken Chilli hamnat i blåsväder efter att ha ritat en egen logga, och i det fallet var Johan Eriksson mer kritisk. Men även om han inte tycker att VuxenSaker.se kan anklagas för varumärkesintrång så tycker han att företagets agerande är lite etiskt tveksamt.
- De uppträder lite bedrägligt mot konsumenterna kan jag tycka, men rent rättsligt och juridiskt kan jag inte se att de gör något fel.
I samband med Chilli-artikeln förekom kommentarer från människor som stod helt på Chillis sida i den uppkomna situationen, och även i den nya Facebooktråden är det flera som står på VuxenSaker:s sida i diskussionen, och en del går till attack mot systemet med Trygg E-handel. Några av kommentarerna:
- Tycker inte det är något konstigt att berätta för kunderna att man har en "trygg e-handel".
- Jag tycker att den "riktiga" certifieringen från trygg e-handel är ungefär minst lika vilseledande. Sist jag kollade kravspecen för Trygg e-handel så är det ju rena självklarheter för varje butik som finns oavsett omfattning och seriositet.
- Trygg e-handel betyder inte ett smack. Man har skapat en marknad som vilseleder konsumenten som inte behövs och tjänar stora pengar på detta. Tycker det är befriande att se att folk hittar andra lösningar till detta påhitt.
Uppmanar till certifiering
Men Johan Eriksson tar kritiken med ro.
- Det finns ingen lag som säger att alla i branschen måste ha vår certifiering. Ser man ett värde i det kan man hoppa på, och annars kan man välja bort det. Där har kunden ett val, kan jag tycka.
Han uppmanar dock alla att certifiera sig eftersom det i paketet ingår att e-handlaren kvalitetssäkras på ett antal punkter, vilket ger ett värde för konsumenterna, och enligt Johan Eriksson leder till ökad konvertering.
- Många tittar på loggan och tänker "vad dyrt". Men vi säljer inte bara en logga utan utför en tjänst som det finns ett värde i.
Ehandel.se har utan framgång sökt VuxenSaker.se för en kommentar.