Vuxenbutikerna på nätet har länge haft det svårt att hitta andra annonsplatser än på radio. Men på senare tid har något skett. Nu välkomnas Vuxen.se, som ägs av Purefun Group, med sin reklam även hos tidningarna och på TV. Något som öppnar helt nya dörrar för e-handlaren.
Jag har jobbat hos Nent i nio år och försökte få in dem på lite olika kanaler, men allt var stängt. Man tyckte att det inte var ett tillräckligt städat material. Men sedan jag började på Purefun har det varit ganska kul att nu se någon form av effekt. Kanske handlar det om att många lider av stora annonstapp just nu och välkomnar alla pengar de kan, säger Carl-Magnus Öhrstedt, marknadschef på Vuxen, till Ehandel.
Med den nya möjligheten som nu erbjuds vill Vuxen.se leda vägen och visa att deras bransch kan göra smakfulla annonser som fungerar även på visuella plattformar.
Det har funnits en tabustämpel på hela vår bransch. Den håller sakta men säkert på att suddas bort. I Sverige är det mycket på grund av Vuxen.se. Vi har ett så pass städat material och tar avstånd från både porr och objektifiering. Vi är som ett apotek för vuxenleksaker.
Nu måste vi leda vägen och gå ut och visa att alla andra medier tillåter det här också. Samtidigt måste vi sätta ett ramverk, som ska vara städat och bra.
Ă–kat i krisen
Men även utan de här möjligheterna tidigare har Vuxen.se sett ett ordentligt lyft den senaste tiden. Mycket tror man kan härröras till coronakrisen, då allt fler började tillbringade mer tid i hemmet och ville göra tillvaron lite mer spännande.
Vi såg en effekt som kickade igång redan i starten på februari. Vi får en hel del leveranser från Kina, men har heller inte haft några leveransproblem. Med det kinesiska nyåret kanske vi får se en liten negativ effekt i höst, men annars har vi haft en ökning på hemsidan på precis under 40 procent, säger Carl-Magnus Öhrstedt.
Nu pågår febril aktivitet för att boosta tillväxten ytterligare. En ny grafisk profil håller på att tas fram för visuell annonsering och förhoppningen är att den ska lanseras någon gång i augusti.
Det görs ett ordentligt arbete för att ta fram en ny visuell profil för Vuxen. Det är ett stort projekt med ett produktionsbolag, som ska vara klar imorgon. Sen får vi testa oss fram på de här plattformarna, där vi aldrig blivit godkända innan, och se vad som fungerar.
"Kul att fĂĄ komma ut"
Det är med andra ord helt nya förutsättningar för Vuxen och Purefun, som nu förbereder sin entré på de för varumärket nya annonseringsplattformarna. Allt planeras in i minsta detalj för att reklamen ska nå ut på ett så bra sätt som möjligt.
Just nu gör vi en varumärkesmätning över Sverige och Norge för att se var varumärket ligger någonstans i åskådarnas hjärtan och hjärnor. Just nu är målsättningen att nå ut visuellt, en chans vi inte haft innan. Även om det också gått bra med radio, det är på sätt och viss mediet som byggt Vuxen.
Slutkontentan är att det är kul att få lov att komma ut. Det blir lite som att komma ut ur garderoben även för oss, avslutar Carl-Magnus Öhrstedt.