E-handelsföretaget Vuxen.se, som säljer vuxenleksaker, har märkt av en ordentlig order- och trafikökning i år. Under 2020 har svenskarna lagt 35 procent fler beställningar och besökt 45 procent oftare, jämfört med i fjol.
Det tyder ju på att marknaden, inte tvunget växer, men mognar, säger marknadschefen Carl Öhrstedt till Ehandel.
Bakom Vuxen.se står koncernen Purefun Group AB där även Vuxen.no, Vuxen.dk, Vuxen.fi samt hundbutikerna Doggie.se och Doggie.no ingår.
Sen har vi några små sajter också, som är helt nyskapade. En av dem är Lacy som skall satsa på underkläder för kvinnor, berättar Carl Öhrstedt och fortsätter:
Vi har även Swede, där vi producerar alla våra glidmedel, ljus, massageoljor, med mera. Det är vår egna fabrik i Kävlinge, i Skåne. Men Vuxen.se är vår största intäktskälla och står för cirka 60 till 70 procent av vår totala omsättning.
Cirka 100 kilometer norrut, från lagret i Kävlinge, ligger företagets huvudkontor, i Genevad utanför Laholm. Marknads- och e-handelsgänget sitter dock i ett annat kontor i Helsingborg.
Men snart, under första kvartalet 2021, flyttar vi vårt huvudkontor till ett nyinköpt komplex som är väldigt mycket större, och som skall bidra till vår tillväxtresa.
Under 2019 ökade Purefun Group AB omsättningen med 30 procent och landade på 98,7 miljoner kronor.
Siffrorna för 2020 går vi inte ut med än, men jag kan säga att vi räknar med en fin ökning och lönsamhet.
Hur gick det under Black Friday och julhandeln?
Vi har haft en 45 procentig trafikökning i Sverige, jämfört med förra året. Omsättningsmässigt så har vi än så länge ökat med cirka 30 till 35 procent under Black Friday och julhandeln, säger Carl.
Gjorde ni något speciellt i år inför den här perioden?
Vi har städat upp sajten ganska mycket, gjort det enklare att navigera och hitta det man letar efter. Det har handlat om mycket tekniska lösningar som har inneburit ett lättare sätt att röra sig på helt enkelt. Sen har vi såklart utforskat nya medieplattformar för marknadsföring som till exempel tv och display som vi tidigare inte haft tillgång till.
Vi gjorde också egna julkalendrar, men det har vi gjort i många år. Vi hade extra stort lager inför i år då vi märkt att efterfrågan har ökat markant under de senaste åren. Vi sålde slut på samtliga i år.
Hur många julkalendrar har ni sålt i år?
Lite oklart just nu på vad exakta siffran är, men tror att det rör sig om mellan 3000 till 4000 kalendrar, svarar Carl.
Under 2020 har bolaget även fortsatt att jobba med att öppna upp samtalet om sex och njutning i det offentliga rummet.
Vi har jobbat väldigt hårt och länge med att bli av med tabu-stämpeln. Jag tycker att vi har lyckats ganska väl här i Sverige, men vi har en bit kvar! Inte bara för vår skull, men för allas skull.
I Norge och Finland har vi inte kommit riktigt lika långt. Men Danmark har väl alltid varit ganska frispråkigt.
Vad gör ni för att normalisera det här ämnet?
Det är svårt att pinpointa, men hela vår kommunikationsplan handlar om att göra sexleksaker självklart. Att man ska bejaka vad man tycker är skönt. Att visa att vi på alla sätt och vis tar avstånd från porr, och effekterna den har på våra ungdomar och har haft på våra äldre generationer.
Att genom bland annat radioreklam, display och tv visa att det inte behöver vara ”snuskigt” att använda sig av sexleksaker, utan istället få människor att förstå att det är en njutning som alla har rätt till, och att man inte ska behöva skämmas för att kräva den rätten.
När Carl blickar tillbaka summerar han året som ett bra år för bolaget. Till skillnad från många andra branscher som har haft det kämpigt under coronaviruskrisen, har vuxenleksaker fått ett lyft under pandemin.
2020 har gått över förväntan. Givetvis har pandemin och de restriktioner som kommit på plats i samband med den varit en hjälp på traven. Folk har varit hemma mer och kanske fått möjlighet att lägga fokus på sådana saker som sex. Turen i oturen så att säga, säger han.
Men under året har vi också fått tillgång till fler marknadsföringskanaler. Plus att vi har ökat antalet samarbeten med influencers och ökat satsningen på sociala medier. Dessutom har vi rekryterat ny kompetens i form av ny e-handelschef som verkligen fått en flygande start och platsade in i gänget som handen i handsken.
Vilka mål har ni satt upp för 2021?
Att fortsätta kommunicera det som vi tror på. Att fortsätta kampen med att sudda ut tabustämpeln som fortfarande finns kvar. Och givetvis att fortsätta växa oss in i och cementera vårt varumärke på marknaden som det självklara valet, avslutar Carl Öhrstedt.