ANNONS

Volymerna rusade för last mile-aktören: "Levererat tre gånger fler"

Julian Lee, vd och grundare av Airmee

Ser en förflyttning mot Black Month.

ANNONS

Även om Black Friday som dag inte har samma betydelse i dag som för några år sedan vittnar ändå logistikbolagen om rejäla ökningar under Black Week. Sista milen-speditören Airmee berättar i dag att man levererade tre gånger fler paket än under samma period förra året.

De skriver också under på beskrivningen att den längre reaperioden för med sig ett nytt shoppingbeteende.

Det är många som i år pratat om Black Month snarare än Black Week och vi ser samma trend hos oss. Många e-handlare har haft starka erbjudanden under en längre tid, men nu när årets kampanjer har avslutats kan vi konstatera att Black Friday fortfarande är den starkaste shoppingfesten. Från en dag till en annan ökade våra volymer med över 100 procent. Totalt sett har vi levererat tre gånger fler paket under Black Week jämfört med samma period i fjol, säger Julian Lee, grundare och vd på Airmee, i ett pressmeddelande.

Att paketvolymerna ökar för sista milen-aktörerna är dock ingen överraskning, då de skalar upp år efter år och expanderar offensivt. Airmee lyckades under året också landa bland annat Amazon som kund - och det har även spekulerats i att e-handelsjätten investerat i bolaget.

Vi har under perioden fortsatt leverera majoriteten av alla order same-day, alltså samma dag som vi mottar paketet till vår terminal. Det vi dock är framförallt glada och stolta över är att 40 procent av alla leveranser sker med elbil eller cykel trots den drastiska ökningen i behov av kapacitet. Det kan vi göra på grund av noga planering och stora investeringar i att övergå till fossil- och emissionsfria leveransmetoder under året, säger Julian Lee.

LÄS ÄVEN: Airmee värderas till 774 miljoner – mystisk storägare på väg in

Nils Lund
nils@ehandel.se