Patent- och marknadsdomstolen gav Vivino rätt, efter att Systembolaget dragit dem till domstol då man bland annat ansåg att deras försäljning i Sverige stred mot ensamrätten. Men domstolen gjorde alltså en annan bedömning och Vivino kan därmed fortsätta att bedriva sin verksamhet, i princip som vanligt.
Det är ett positivt besked från domstolen till förmån för den svenska konsumenten. Det är bra att även svenska konsumenter får möjlighet att välja bland internationella viner som passar dem bäst från andra länder i EU, säger Daniel Kouthoofd, Head of Commerce Scandinavia på Vivino, till Ehandel.
Kanske var domen något överraskande då Systembolaget tidigare fått rätt mot Winefinder, som precis som Vivino säljer till svenska kunder från Danmark. Men för Vivino själva var utfallet ingen skräll.
Vi är inte förvånade över domen, utan har hela tiden känt oss trygga med vår tjänst och att vi följer de lagar som gäller inom EU.
Förväntar ni er att domen överklagas?
Det är svårt för oss att säga hur det kommer att falla ut. Det är trots allt Systembolagets beslut och de som måste kunna visa att vi inte följer de regler som gäller. Men vi tycker redan att lagen är klar och att det bekräftades tydligt i domen.
Däremot fick Systembolaget rätt vad gäller delar av marknadsföringen. Den ska Vivino sköta på ett mer måttfullt sätt, enligt domstolen, för annars kommer det att bli miljonböter.
Hur kommer ni att anpassa er marknadsföring i Sverige framöver?
Vi kommer att fortsätta vår kommunikation med våra användare som vi gör nu. Redan innan stämningen lämnades in gjorde vi anpassningar i förhållande till de punkter där Systembolaget hade synpunkter, avslutar Daniel Kouthoofd.
LÄS ÄVEN: Systembolagets besked efter nederlaget: "En komplex dom"