Electrolux hade ett starkt andra kvartal och visar nu upp siffrorna för omvärlden. Omsättningen ökade från 23 till 30 miljarder kronor och motsvarar en organisk försäljningstillväxt på hela 39,1 procent. Samtidigt vände man resultatraden till en vinst på 1,9 miljarder kronor.
Under det andra kvartalet fortsatte vi att dra nytta av en gynnsam marknad, ett starkt prismomentum och hög efterfrågan på våra innovativa produkter, skriver Jonas Samuelson, vd och koncernchef på Electrolux, i sin kommentar.
Samtidigt finns det en hel del utmaningar att brottas med där ute. Alltfrån bristen på elektroniska komponenter, containrar och ökande priser för råmaterial. Något som fått Electrolux att höja prislapparna - något man också ser ut att fortsätta med framgent.
Vi fortsätter att helt kompensera för motvinden från externa faktorer, elektroniska komponenter och logistik genom högre pris, och vi förväntar oss att det kommer att vara fallet också för helåret. Vi har aviserat och börjat genomföra ytterligare prishöjningar som successivt träder i kraft under resten av året. Detta eftersom kostnaderna för råmaterial, elektroniska komponenter och logistik fortsätter att öka, vilket resulterar i ett ökat tryck på kostnadseffektivitet och externa kostnadsfaktorer.
Electrolux är förstås mest kända för sina många olika produkter för hemmet, främst vitvaror och hushållsmaskiner, som säljs via externa säljare. Men de har också en egen e-handel.