ANNONS

Vitvarujätten omsatte 3,5 miljarder - slopar marknadsplatsen

Thomas Zeihlund, vd

"Påverkat vår förmåga att skapa tillväxt".

ANNONS

E-handlaren Whiteaway har totalt 11 nätbutiker i norden och runt hundra fysiska butiker. Nu har siffrorna för moderbolaget släppts och försäljningen landade på 2,4 miljarder danska kronor, eller runt 3,5 miljarder svenska.

Vinsten efter skatt blev 53 miljoner danska kronor, runt 78 miljoner svenska. Detta för räkenskapsåret 2021/2022 som slutade den sista juli i år.

Räkenskapsåret har präglats av goda resultat under det första halvåret, medan det sista halvåret av räkenskapsåret präglades av att den globala ekonomin utmanades. Detta har också påverkat våra primärmarknader i Danmark, Sverige och Norge, och därmed också vår förmåga att skapa tillväxt i våra etablerade kanaler, säger Thomas Zeihlund, vd för Whiteaway Group.

Whiteaway driver nätbutiker under varumärkena Tretti, Whiteaway och Skousen. Där Tretti förmodligen är mest känt bland oss svenskar.

Tretti omsatte 677 miljoner

Det svenska bokslutet för Tretti avslöjar också att man frångått marknadsplatsmodellen.

Under året har Whiteaway Group genomfört en omorganisation i säljstrukturen för dotterbolagen. I praktiken kommer detta innebära att sajten Tretti.se inte längre kommer att användas som en marknadsplats, skriver man.

Detta innebär tydligen också att omsättningen inte längre “döljs” i det svenska aktiebolaget. Det avslöjas nämligen att Tretti omsatte 677 miljoner kronor, vilket dock inte bara gäller Sverige då bolaget är aktivt i flera länder.

KORRIGERING: Räknade fel med hundratals miljoner – krossade halv miljard

"Allmän osäkerhet"

Trettis rörelseresultat landar samtidigt på 7,3 miljoner kronor.

Men även om Tretti och det danska moderbolaget visar upp fina siffror för 2021/2022, så verkar det alltså som att andra halvan av året varit tuffare, precis om många e-handlare upplevt.

Den positiva påverkan på vitvarumarknaden i Skandinavien under covid-19 har tydligt skiftat mot mer konservativa konsumtionsmönster och en högre grad av ersättningsköp – delvis på grund av större allmän osäkerhet. Det känner vi i våra digitala- och detaljhandelskanaler, säger Thomas Zeihlund.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap