Storsatsningen på fysiska butiker uteblev för Tretti och konkurrenten Elon tog över lokalerna i Stockholm och Umeå. Men revanschlustan är stor och nu gör e-handlaren ett nytt försök. Ägaren Whiteaway Group har sedan tidigare 80 butiker i ett franchisekoncept i Danmark och Norge under varumärket Skousen.
Nu tar man samma koncept till Sverige, fast med Tretti som fanbärare.
Vi ser en stor outnyttjad marknad i Sverige och med vårt framgångsrika koncept råder det ingen tvekan om att vi kan bidra till en positiv utveckling inom branschen. Vi satsar 100 procent på vitvaror och den lokala närheten i form av lokala franchisetagare som känner till staden och kunderna, och som samtidigt kan leverera personliga råd av kompetenta rådgivare, säger Henrik Paulin, Head of Retail Expansion, i ett pressmeddelande.
Tretti har i dag endast en butik i Sverige och den återfinns i Malmö. Den drivs av Erik Karl Svärd.
Eftersom vi är en relativt nystartad butik och befinner oss väldigt tidigt i Trettis expansion i Sverige är det klart att växtvärken känns av. Allt från att bygga upp en helt ny butik till att komma igång med försäljning, marknadsföring, med mera har gått i rekordfart samtidigt som vi har fått väldigt bra uppbackning från både leverantörer och huvudkontoret i Danmark, säger han.
Nya lagret stöttar
Nu pågår arbetet för fullt från ägarhåll för att hitta fler potentiella franchisetagare. Arbetet görs tillsammans med Retail Knowledge.
Samtidigt har Whiteaway Group nyligen tagit ett svenskt lager på över 10 000 kvadratmeter i drift. Något som inte bara möjliggjort att Tretti kan leverera 400 av de mest sålda vitvarorna dag till dag, utan den kommande butiksexpansionen.