Vi gissar att många som startat eget företag hamnat hos Vistaprint under resans gång. Detta för att beställa exempelvis visitkort och samtidigt mötas av världens längsta utcheckning. Företaget sysslar med tryckeritjänser via nätet och riktar sig främst till mindre företag.
Vistaprint meddelar nu att de köper upp ett företag vid namn Webs Inc för 117,5 miljoner dollar kontant, ungefär 800 miljoner kronor. Vilket om inget annat visar hur stora Vistaprint är.
Webs Inc hjälper mindre företag att få ett proffesionellt utseende på nätet och de erbjuder t.ex. olika verktyg för att bygga snygga hemsidor. Robert Keane, VD på Vistaprint, säger följande om uppköpet:
"Vistaprint är redan framgångsrikt gällande att leverera digitala marknadsföringstjänster till vår kundbas, med hundratusentals registrerade kunder och över 50 miljoner dollar i intäkter ifrån digitala abonnemangstjänster det senaste räkenskapsåret.
Webs kompletterar denna framgång med en affärsmodell som främst bygger på gratisprodukter och som har uppnått en imponerande kundbas."
Vi förstår nu varför Vistaprint gillar Webs Inc. Båda försöker hjälpa små företag att se mer proffesionella ut och båda försöker locka in kunder via gratiserbjudanden. Vistaprints gratis visitkort är det nog många som stött på, med reklam på baksidan. Båda företagen verkar även erbjuda olika abonnemangstjänster vilka tydligen genererar bra med pengar. Webs Inc skall ha runt 100 000 användare som ger dem 9 miljoner dollar i intäkter per år.
Det vi tar med oss av detta uppköp är att gratistjänster, som lockbete för att dra till sig användare, uppenbarligen fungerar bra på vissa marknader.
Källa: internetretailer