Tidigare i år hotade Visa att bryta med PayPal. Detta eftersom Visa ansåg att PayPal försökte ta deras kunder genom att locka dem att göra banköverföringar istället för att använda sina Visa-kort.
Visas VD, Charles Scharf, förklarade att om man försöker ta deras kunder är man ingen partner och markerade att det fick vara slut på att slussa bort kunder ifrån kortbolaget. Annars skulle Visa börja konkurrera på riktigt med PayPal "på sätt som aldrig tidigare skådats".
- Jag har varit väldigt, väldigt tydlig på den punkten. Om du är en fiende, så är du ingen vän, och de som försöker ta dina kunder är inga vänner, sade Charles Scharf om PayPals metoder.
Kortföretagets utspel fick tydligen effekt och PayPal har valt att inte gå man mot man med Visa. Nu meddelar bolagen att man kommit överens om en ny deal och ett djupare partnerskap. Ett partnerskap som inkluderar att PayPal lovar att sluta driva bort kunder ifrån kortbolaget.
PayPal förloraren
Dealen verkar bestå av att Visa kommer att betala PayPal för ökade korttransaktioner och samtidigt lova att inte höja sina avgifter. PayPal verkar alltså inte gått helt lottlösa ur fajten. PayPal kommer dock vara förloraren på sista raden om inte betalvolymerna samtidigt ökar. Företaget hoppas dock att dealen stärker PayPal som förstavalet vid onlinehandel.
Andra delar av dealen innefattar att PayPal ska dela med sig av mer transaktionsdata till Visa. Data som PayPal annars maskerar även om kortet är länkat till ett PayPal-konto. Samtidigt meddelar PayPal att det nya partnerskapet kommer ge dem fördelar i den fysiska handeln då de får tillgång till Visas kontaktlösa terminaler.
Visa ska stå för ungefär hälften av transaktionsvolymerna inom PayPals ekosystem.