ANNONS

Viruschock i e-handeln: “Har sålt tre gånger så mycket"

Niklas Zeitlin, operativ chef för Coop Online

Slutsålda varor i coronavirusets framfart.

ANNONS

Redan för ett par veckor sedan kunde vi på Ehandel avslöja att det nya coronavirusets framfart hade fått konsekvenser för Sveriges e-handlare. Då handlade det om munskydd som flög av lagerhyllorna när konsumenterna ville skydda sig mot den nya sjukdomen.

LÄS ÄVEN: Coronapanik i Sverige - e-handelsrusning efter munskydd

Nu verkar det som att konsumenterna av allt att döma också vill gardera sig för den händelse att de behöver stanna inomhus. Coops e-handel hör till dem som under framför allt den senaste veckan har märkt av ett kraftigt ökat köptryck.

Framför allt är det torrvaror och kolonialvaror som faktiskt i vissa fall ha sålt slut. Vi märker också att varukorgarna är större, så kunderna handlar mer än normalt, säger Niklas Zeitlin, operativ chef för Coop Online, till Ehandel.

"Markant försäljningsökning"

Enligt Niklas Zeitlin, som understryker att han bara uttalar sig för företagets e-handelverksamhet, har Coop Online haft en stor efterfrågan på spannmål och konserver, samt på toalettpapper och andra typer av varor som kan vara bra att ha hemma.

Hur stora ökningar handlar det om?

Vi kan inte dela en siffra för hela försäljningen men vi har indextal på över 300 procent på vissa av de här varukategorierna, det vill säga att vi har sålt mer än tre gånger så mycket som vi brukar göra.

Vet ni att det här beror på coronaviruset?

Vi har inte den direkta dialogen med slutkunden så vi har inte fått någon sådan indikation. Men hur tråkigt det än är så får man väl säga att det låter logiskt. Det handlar om en markant försäljningsökning.

När många kunder är på jakt efter samma produkter kan det förstås leda till att företaget till sist inte längre kan leverera. Trots att Coop internt har arbetat med att fylla på i e-handeln så har en del kunder inte har kunnat få allt de varit ute efter.

Ibland när såna här saker händer så går det på ren svenska åt helsike med våra prognostiseringar och då kan vi i det korta perspektivet inte säkerställa kundleveransen, det stämmer. Men det har varit den senaste veckan. Nu börjar vi komma i kapp.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap