ANNONS

Virtuella provrum ökar försäljningen för E-handlare

Virtuella provrum ökar försäljningen för E-handlare

Virtuella provrum är ett nytt koncept inom e-handel som man nu tittar närmare på i Indien. Genom att använda sin webbkamera kan kunder testa olika produkter och se hur de passar på just dem. Några nätbutiker som redan idag använder sig av den här typen av tjänst är Zovi.com, Lenskart.com och Kingschest.com. Och alla säger att deras kunder har stor nytta av den nya funktionen.

ANNONS

Zovi.com, ett klädmärke, var först i Indien med att lansera det virtuella provrummet. De kallar tjänsten ”Zovi Eye”. Man tar helt enkelt en bild med sin webbkamera och plagget kan sedan anpassas efter kroppstypen. Konceptet är helt enkelt att simulera hur det är att prova kläderna i ett provrum framför en spegel.

– Många som handlar via nätet känner oro över hur ett särskilt plagg passar, ett problem som vi nu löst. Vi har sett en ökning av vår försäljning på 25-30 procent sedan vi introducerade tjänsten. Vi planerar att kunna erbjuda funktionen på hela vårt sortiment i mitten av juli, säger Monappa Nanlyanda, Zovi.com

Enligt Zovi.com är det enda man behöver utöver en dator med internetuppkoppling och webbkamera, lite fantasi och en skvätt humor.


Vilken Zovi-skjorta passar bäst på chefredaktören?

Lenskart.com är en annan e-handel som använder en liknande tjänst. Lenskart.com säljer glasögon och tillbehör ger via sin tjänst kunderna möjligheten att ”testa” deras produkter på ungefär samma sätt. Via sin webbkamera tar man en bild och kan sedan se resultatet i en virtuell spegel. De planerar även att inom kort erbjuda samma tjänst till klockor och smycken.

Heminredningsbutiken Kingschest.com erbjuder kunden en möjlighet att se sitt framtida rum genom att designa det i några enkla steg. I deras applikation kan man välja bland ett antal olika rumstyper som man sen kan ”måla” och möblera efter egna önskemål.

Den här typen av tjänst behöver nog utvecklas ytterligare för att ge ett riktigt seriöst resultat, i alla fall när det gäller kläder. Men det är ett steg i rätt riktning och något som kan bli intressant att följa i framtiden.

 

Källa: business-standard

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se