ANNONS

Virtuella nätbutiker kan vara nästa boom för E-handeln

Virtuella nätbutiker kan vara nästa boom för E-handeln

För några dagar sedan stod det klart att företaget Oculus VR, som vill leda den virtuella revolutionen, hade sålts till Facebook för ofattbara 2 miljarder dollar. Nyheten följdes genast av många besvikna fans av Oculus som inte gillade att VR-glasögonen nu låg i Facebooks händer.

ANNONS

Vi har tidigare skrivit om hur nya uppkopplade enheter kan bli plattformar för e-handel. Samsungs digitala klocka introducerades till exempel med en Ebay-app.

Oculus VR-glasögon, som ämnar att revolutionera den virtuella verkligheten, kan nu bli nästa enhet att kombineras med e-handel.

I ett pressmeddelande meddelar nämligen bolaget att virtuell e-handel är en utav de kommande applikationerna. Detta förklarar även det faktum att Facebook pungade ut 2 miljarder för företaget.

Entusiaster har redan kopplat ihop Facebook med VR-glasögonen där man kan interagera med det sociala nätverket i den virtuella världen.

Tidigare har vi fått se försök att augmentera den verkliga världen med virtuella varuhus. Kinesiska Yihaodian utnyttjade bland annat mobiler för att skapa virtuella representationer av deras e-handel på torg och andra tomma platser.

Slipper trängseln

Detta ser nu ut att vara Oculus stora plan, att låta folk e-handla virtuellt. En av e-handelns stora fördelar sägs vara att man slipper trängas i fysiska butiker. Men vad händer om folk kan få samma upplevelse virtuellt men utan nackdelarna med fysisk handel?

Oculus säger sig även planera virtuella säljare eller assistenter som skall kunna hjälpa dig i den virtuella världen. Det ska även finnas möjlighet att importera en modell av din riktiga kropp, med rätt mått. Därefter ska du kunna prova till exempel kläder i det virtuella varuhuset.

Virtuell e-handel skall enligt Oculus vara en potentiell miljardmarknad och 2020 förväntas den omsätta runt 300 miljarder dollar.

Med tanke på att även Sony visat upp en prototyp på VR-glasögon pågår nu en kapprustning om den virtuella e-handelsmarknaden. Elektronikjätten har nämligen också gjort det klart att de tror på en framtid med virtuell e-handel. En framtid där du kommer strosa runt i virtuella varuhus och ta del av e-handelns enorma utbud utan någon trängsel eller ansträngningen av att faktiskt röra dig.

Den slutliga planen är förstås att ta ut en hyra av de nätbutiker som använder Oculus respektive Sonys plattform. En avgift som enligt experter förutspås generera jättelika summor när VR blir lika vanligt som mobiltelefoner är idag.

 

Källa: Press
Foto: Sergey Galyonkin

April April!
Detta var vårt försök att lura er läsare denna första dag i april. Vi gissar dock att det kan ha varit ett för seriöst försök.

För att tydliggöra så har Oculus inga planer, vad vi vet, på virtuella varuhus där e-handlare får betala hyra. Sony lär inte heller ha några planer på detta och vi skulle bli förvånade om konsumenter gick runt och handlade i virtuella varuhus för 300 miljarder dollar om sex år. Facebooks köp av Oculus är dock högst reellt.

Vill man gå runt i en butik är det förmodligen enklast att faktiskt gå till en fysisk butik. Att någon kommer skapa en koppling till e-handeln om den virtuella världen växer sig stor är förmodligen oundvikligt. Men då blir det förhoppningsvis något smartare än en exakt kopia av den verkliga världen.

Just nu handlar Oculus och Sonys försök med VR-glasögon att revolutionera underhållningsbranschen och att lyfta oss människor in i en ny och spännande värld.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se