Två av de ledande onlinehandlarna med vin i Sverige går nu samman. Vinoteket och Winefinder gör nu gemensam sak och ska ta marknadsandelar av Systembolaget.
I arbetet inför Högsta domstolens positiva klargörande lärde vi känna Winefinder, förstod att vi delade samma syn på marknaden och såg potentialen i att kombinera de båda erbjudandena. Nu när den juridiska oklarheten är borta skapar förvärvet möjligheten för oss att tillsammans växa marknaden, bredda utbudet och hitta samordningsmöjligheter som i slutänden gynnar kunderna och vinupplevelsen, säger Jonus Bartholdson, styrelseordförande för Vinoteket och representant för huvudägarfamiljen Bartholdson samt Pulsen Group.
E-handeln med vin ska idag utgöra 2 procent av den totala vinförsäljningen, om man exkluderar Systembolagets andel. Och på den marknaden sägs Vinoteket och Winefinder ha 60 procent av kakan.
LÄS ÄVEN: Winefinders ägare efter vinsten: ”Tagit fighten för en hel bransch”
Marknaden beräknas dock växa rejält framöver efter Högsta domstolens domslut 2023.
Att onlinehandeln idag bara är två procent av den totala försäljningen visar vilka möjligheter Vinoteket och Winefinder har tillsammans. I så gott som alla branscher har kundbeteendet gått allt mer mot onlineköp, vilket gäller även vinmarknaden utanför Sverige. Nu ser vi fram mot att fler svenskar ska upptäcka en värld av vin, inte bara från de stora producenterna utan även de mindre vinodlarna, säger Vinotekets vd Anders Signell, som nu blir vd för den sammanslagna verksamheten.
Vinoteket och Winefinder ska dock kvarstå som egna varumärken. Winefinders tidigare huvudägare, Alex Tengvall, blir i och med förvärvet delägare i moderbolaget där både Vinoteket och Winefinder ingår. Han tar även plats i företagets styrelse.
UPPFÖLJNING: Efter sammanslagningen – VD:n talar ut: “Tog fart på riktigt”