Kjell & Company har under morgonen släppt sina siffror för det första kvartalet och det är ömson vin, ömsom vatten.
Hemelektronikkedjans omsättning ökade med 2,3 procent under kvartalet och landade till slut på 591,4 miljoner kronor. Att jämföra med 578,2 miljoner under samma period i fjol.
Det är glädjande att kunna konstatera att vi återigen ökar försäljningen jämfört med samma period ifjol. Möjligheterna på marknaden är fortsatt mycket goda för de som kontinuerligt anpassar sig efter kundens behov och plånbok, kommenterar Andreas Rylander, vd för Kjell Group.
På sista raderna är det däremot inte lika munter läsning. Rörelseresultatet (EBIT) tickade in på -12,6 miljoner kronor för kvartalet, vilket är en försämring från 6,5 miljoner kronor jämfört med i fjol.
Vår huvudmarknad, Sverige, är främst bidragande till försäljningsökningen medan vår danska onlineverksamhet har brottats med lägre trafik och konvertering på en föränderlig onlinemarknad, säger Andreas Rylander och fortsätter:
Vi ser en lägre bruttomarginal i kvartalet drivet av lyckade kampanjer inom externa varumärken som inte kompenserats av marginalförstärkning inom egna varumärken.