Många har återvänt till de fysiska matbutikerna sedan pandemirestriktionerna hävdes i februari. Nu minskar dessutom svenskarnas köpkraft, när inflationen klättrar uppåt. Och det märks i räkneböckerna hos matnischade e-handlare.
LÄS ÄVEN: Uppåt för maten – men e-handeln fortsätter sin kräftgång
Bland annat hos Linas Matkasse, som ägs av LMK-koncernen. LMK släpper nu sin rapport för årets första kvartal – och omsättningen uppgår förvisso till 353 miljoner kronor. Men det är samtidigt en minskning med 16 procent, jämfört med Q1 i fjol.
Värst är det på resultatsidan. EBIT-vinsten störtdök med närmare 36 miljoner kronor – till -19,4 miljoner.
Återkomsten från pandemin, ett uppdämt behov för resor och restaurangbesök, samt att hushållens utgifter påverkas av den stigande inflationen, är alla faktorer som har påverkat e-handeln och framförallt e-handel av livsmedel, under kvartalet. Denna utveckling har lett till en nergång i försäljning och lägre nykundsförvärv för LMK Group, kommenterar vd:n Walker Kinman.
LMK:s aktie dök med drygt 29 procent på onsdagsmorgonen – och handlades för runt 21 kronor. Aktien har gradvis dalat med så mycket som 73 procent sedan noterings-premiären i april förra året – med en introduktionskurs på 80 kronor. Resultatet per aktie landade i första kvartalet på -1,49 kronor (1,24).
Måste sänka vinstmålet
Vd:n Walker Kinman konstaterar att koncernen nu måste revidera sitt tidigare mål om en vinstmarginal på 30 procent. Han beskriver det som en utmanande målsättning givet inflationsökningen.
Vi räknar med att det kommer att ta ytterligare några kvartal att uppnå den nivån och vi upprepar att det kommer att uppnås genom fortsatta förbättringar i produktion och i supply chain. Den stigande inflationen för livsmedel och energi gör det svårare att göra framsteg på området.
Men vd:n vill inte måla en allt för mörk bild av utvecklingen och pekar på positiva ordertongångar – och lovande tekniksatsningar.
Detta till trots har vi noterat en ökad orderfrekvens och genomsnittligt ordervärde, vilket visar på en förbättring i kvalitet av kundgrupper. Vi har fortsatt att utveckla vår organisation, investerat i tech och drivit på vår produktinnovation under kvartalet och fokuserar nu på att sjösätta kompletterande tillväxtområden samtidigt som vi anpassar vår kostnadsstruktur till marknadsförutsättningarna, skriver han.