Coronaåret 2020 blev olikt alla andra. Samtidigt som e-handeln växte mer än någonsin tidigare hade många branscher det tufft. Dessutom kunde logistiken krångla även för de företag som i övrigt hade en efterfrågad produkt.
Till den senare kategorin hör The Friendly Swede, e-handlaren från Sverige som gjort den lite ovanliga resan att börja utomlands och senare expandera till hemlandet. Bolaget säljer en rad produkter under eget varumärke och var tidigt ute med att sälja på Amazon.
Under året har verksamheten påverkats av den globala pandemin, detta framför allt kopplat till logistikflödet runt om i världen som har varit ganska ansträngt, skriver företaget i sin årsredovisning för 2020.
Företagets vd Jonas Carlsson utvecklar situationen i ett mejl till Ehandel.
Ja, den globala logistiken blev som du vet väldigt påverkad av corona med ökade priser, ökade leveranstider och leveransförseningar som konsekvens. Vår störta påverkan var dock kopplat till Amazons FBA-lösning som vi använder oss av. På grund av det hårda tryck som blev på Amazon så införde de restriktioner på hur mycket produkter vi kunde skicka in till Amazon vilket innebar ökade kostnader men också hade en direkt effekt på vår försäljning.
Under året nådde bolaget upp i en omsättning på 52,7 miljoner, ett svagt lyft från de 52,1 miljoner som uppnåddes året innan. Samtidigt fick sig dock resultatet en stark skjuts framåt, från 3,2 till drygt 5 miljoner kronor.
The Friendly Swede säljer i dag på Amazon i nio marknader; USA, Japan, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Italien och Sverige. Dessutom har företaget försäljning via den egna sajten, som finns i en .com-variant och i en Japan-specifik version. Bolaget är också verksamt på den japanska marknadsplatsen Rakuten.
LÄS ÄVEN: Har sålt på Amazon i sju år - lanserar nu en egen e-handel