ANNONS

Vinsten klättrar hos Qliro - som slår 400 miljoner

Jonas Arlebäck. tf vd på Qliro.
Foto: Press

"Strategin är fokuserad runt att vara den bästa betalpartnern".

ANNONS

Rörelseintäkterna ökade med 6 procent till drygt 106 miljoner kronor samtidigt som rörelseresultatet backade med 7 procent till minus 18,4 miljoner kronor. Så såg siffrorna ut under Qliros fjärde kvartal, vilket meddelas nu på morgonen.

December medförde en svagare tillväxt jämfört med samma månad året innan, något Qliro menar har att göra med att en större andel av julhandeln den här gången skedde i fysiska butiker. Under samma period agerade dock verksamheten i Norge lokomotiv för tillväxten.

Den starkaste utvecklingen var på den norska marknaden, +50 procent, där Qliro under 2021 inledde samarbete med handlare som har en större del av sin omsättning på den norska marknaden men också till följd av att ett flertal tidigare partner växer starkt på den norska marknaden, säger tf vd Jonas Arlebäck i en kommentar till rapporten.

Om man istället tittar på helåret 2021 visade Qliro upp en tillväxt på 6 procent, vilket innebar att rörelseintäkterna nådde upp i 403,5 miljoner kronor. Under året uppnåddes ett rörelseresultat på minus 48,3 miljoner kronor, en förbättring i storleksklassen 40 procent.

Nu är företagets fokus inställt på att vända till svarta siffror. Ett arbete som ska ledas av Jonas Arlebäck, som tillträdde i sin nuvarande roll den 1 februari efter att tidigare vd:n Carolina Brandtman hade slutat.

Jag är glad och tacksam över förtroendet att leda Qliro och ser fram emot att få lära känna organisationen bättre. Mitt uppdrag som tillförordnad VD är att genomföra bolaget tillväxtstrategi. Strategin är fokuserad runt att vara den bästa betalpartnern för e-handlare. Breddningen av kunderbjudandet i Sverige till medelstora handlare har påbörjats. Över tid ska intäkterna diversifieras genom att intäkter genereras från fler betalsätt och genom det breddade handlarerbjudandet kommer intäkterna i större utsträckning komma från såväl handlare och konsumenter, säger han i en kommentar.

De senaste månaderna har Qliro dessutom fått ombord e-handlaren Stronger som ny kund, samt inlett ett samarbete med e-handelsplattformen Centra.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se