2011 års brev var närmast ett manifest där Bezos positionerade Amazon som en universell plattform för självbetjäning. 2012 återgick han till rötterna och beskrev hur Amazons fortsatta investeringar ökar företagets förmåga att förutse konsumentens behov, och möta dess efterfrågan innan de ens själva vet vad de vill ha.
Ett genomgående tema i breven är dock oftast att Amazons fokus ligger på deras kunder och inte på konkurrenssen, Wall Street eller kortsiktig lönsamhet. Något som inte alltid spelar väl med investerares förhoppningar som ofta är intresserade av just de sakerna.
Minus 274 miljoner dollar
Under de senaste åren har Amazons gjort ett flertal tunga investeringar. Bland annat i distributionscentraler i USA men även runt om i världen. Man köpte också upp robottillverkaren och mjukvaruföretaget Kiva Systems för 775 miljoner dollar.
Investeringar som gjort att Amazons vinstmarginaler minskat de senaste åren trots att försäljningen stadigt ökat. Under förra årets tredje kvartal gjorde man till och med ett minusresultat på 274 miljoner dollar.
Under räkenskapsåret 2012 visade Amazon upp en nettoförlust på 39 miljoner dollar, eller 9 cent per aktie. En förlust är aldrig goda nyheter för investerare och det är det årets brev till aktieägarna handlar om.
Ett snällt ostoppbart monster
Jeff Bezos vänder dock på steken och förklarar för sina investerare att vinst inte alltid är en bra sak. De senaste åren har fokus varit att satsa långsiktigt på infrastruktur för att på ett bra sätt kunna tillgodose konsumentens behov, men också för att vinna deras förtroende. Något som på lång sikt kommer betyda ännu större vinst.
Bezos försöker helt enkelt försäkra investerarna om att han satsar långsiktigt och att investeringarna på infrastruktur och kundlojalitet cementerar Amazons position som e-handelskundens första anhalt för en överskådlig framtid.
Samtidigt försöker Bezos i sitt brev att övertyga investerare, press och allmänheten att Amazon, det ostoppbara monstret fortfarande är snällt. På samma sätt som Microsoft, Apple, Google och Facebook skapar sig Amazon fiender på grund av sin storlek.