ANNONS

Vinnarna och förlorarna i fjol: "Många konstigt formade paket"

Stockbild

Vissa kategorier ökade med nära 70 procent.

ANNONS

I fredags så rapporterade SVT förhandssiffror från Nets stora e-handelsrapport. Nu är den dock ute i sin helhet och vi får bland annat reda på hur mycket e-handelsmarknaden med varor dalade under fjolåret.

LÄS ÄVEN: E-handeln omsatte 237 miljarder: “Stora andelar av köp i butik”

Av de tidigare rapporterade 237 miljarderna så omsatte e-handeln med fysiska varor 143,4 miljarder kronor under 2021, enligt Nets siffror. Detta ska vara en minskning med 5 procent jämfört med året innan.

Det är dock förstås inte alla kategorier som minskat, utan Nets förklarar att det finns både vinnare och förlorare under den generella nedgången bland varor.

"Sjönk med 5,7 miljarder"

Förlorarna ska till exempel hittas inom hemelektronik, fordonstillbehör (bil, mc, båt) och byggvaror (samt trädgårdsprodukter). Inom hemelektronik och byggvaror vet vi att det varit brist på råvaror under perioder. Nets pekar dock också på andra orsaker.

Utgifterna för byggprodukter och projekt sjönk med 5,7 miljarder kronor år 2021. Möjligen på grund av att majoriteten av hemmarenoveringar skedde under föregående år, skriver betalbolaget i rapporten Svensk E-handel 2021.

Källa: Nets

Så vilka var då vinnarna?

På tal om njutning så har många konstigt formade paket levererats till hemmen runt om i Sverige under 2021. Erotik och sexleksaker har sett en kraftig ökning med 68 procent, bara 1 procent ifrån att dra ännu ett skämt i den här kategorin, skriver Nets.

Sexleksaker sålde alltså som smör i solsken under fjolåret. Svensken vände sig också allt mer till hämtmats-aktörerna, vars tjänster ökade med 50 procent. Men även kläder ska ha efterfrågats mer än under 2020, dock med en mindre ökning kring 15 procent.

Källa: Nets

En väntad nedgång

Nets pekar även ut några bubblare där aktörer inom Barnkläder, Alkohol, Sportutrustning och Accessoarer sett en tillströmning av kunder under 2021.

E-handelns popularitet är ohotad. När världen långsamt öppnar upp igen är en minskning av inköp med 5 procent att förvänta sig, då en del återvänder till fysiska butiker, och på grund av den exceptionella tillväxten på 30 procent från föregående år, går det att läsa i rapporten.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap