Sponsrat Innehåll

Vill vinna nätkunderna med fossilfri frakt och flexiblare leverans

Runt om i världen växer näthandeln i ett rasande tempo, precis som paketvolymerna som varje dag fraktas mellan nätbutikerna och nätkunderna. I Tyskland får varje nätkund i genomsnitt 23 paket per år, medan varje kines i genomsnitt tar emot hela 75 paket varje år. Här hemma är siffrorna mer beskedliga – där nordiska nätkunder tar emot sex paket per år*.

Det finns en stor potential på den nordiska marknaden. Brings mål är att möta denna potential och bli kundens första val på e-handelsmarknaden. Det ska vi göra genom att erbjuda snabbare, flexiblare och grönare leveranser där kunderna vill ha dem. Allt för att kunna erbjuda en förstklassig mottagarupplevelse, säger Per Öhagen, koncerndirektör för division E-handel och logistik på Bring.

Tar näthandeln över som den föredragna handelskanalen?

De nordiska städerna växer, och ökande urbanisering ger utslag speciellt i kundernas behov av hemleverans. Coronapandemin har också ändrat konsumtionsvanorna, och hemleveransvolymerna ligger nu flera år före prognoserna.

Sedan pandemin bröt ut har både vi och andra aktörer i branschen sett stora volymökningar på hemleverans, säger Per.

Ingen vet om det ändrade konsumtionsmönstret är tillfälligt eller inte, men Per påpekar att han ändå tror att utvecklingen går mot att varje nordisk nätkund i snitt kommer att beställa över 20 paket på nätet under 2025 – mot dagens sex paket. Då kommer näthandeln verkligen att ta ett stort steg mot att bli den handelskanal som konsumenterna föredrar.

E-handeln har accelererat under pandemin vilket har gjort att marknaden har förflyttat sig 2-3 år framåt i tiden, både i tillväxt och mognad. Vi är mitt inne i en stor förändring där slutkonsumenterna har börjat vänja sig vid ett nytt sätt att handla – på nätet. Det ställer och kommer att ställa nya och högre krav på både näthandlare och leverantörer.

Per Öhagen är koncerndirektör för division E-handel och logistik på Bring

Flexiblare leveranser

Näthandeln driver tillväxten på logistikmarknaden och marknadsundersökningar visar att kunderna vill ha snabbare, enklare, grönare och flexiblare leveranslösningar. Mottagarna vill kunna styra och välja var och hur de får paketen levererade. 

Det ska vara enkelt att hämta ett paket. För att mottagarna ska kunna få snabba leveranser dit de vill måste vi vara tillgängliga där de bor och färdas, säger Per.

Därför lanserade Bring under 2020 ett nytt förbättrat hemleveranserbjudande och ett eget nätverk för paketutlämning i Sverige. Brings nya hemleveranstjänst kommer med många fördelar, såsom fler och mer precisa fossilfria leveranser i 345 orter i Sverige, och ombudsnätverket består idag av ca 7000 utlämningsställen i både hela Sverige och i hela Norden. Brings ambition är att erbjuda den flexibilitet som mottagarna kräver för sin leverans.

Vi vet att närhet och valfrihet är viktiga faktorer för våra kunders kunder. Genom både vårt hemleveranserbjudande och vårt heltäckande ombudsnätverk positionerar vi oss som en bättre leverantör för både konsumenter och nätbutiker, säger Per.

Fossilfri frakt

Allt fler nätbutiker och nätkunder vill bidra till "grönare" handel, och många kunder väljer medvetet bort aktörer som inte tar hänsyn till miljön.

Bring har en viktig samhällsroll och vill göra det lättare för kunderna att göra ett grönt val. Som stor transport- och logistikaktör vet Bring att de är en del av problemet, men de vill också vara en del av lösningen. Därför har de satt som mål att alla deras leveranser ska vara helt fossilfria fram till 2025.

Vi vill vara ledande inom hållbar transport. Därför sätter vi stor press på oss själva med ett tufft och ambitiöst miljömål. Vi är inte i mål med omställningen ännu, men vi är på god väg. Vi kör våra bud-, paket- och hemleveranser fossilfritt från terminalerna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping, och våra hemleveranser av paket i Stockholm city och närförort körs utsläppsfritt med elbil, säger Per.

En av Brings många elbilar, från cleantechföretaget Inzile

Fokus på fulfilment

För många nätbutiker är närhet till kunden, och snabba och gröna leveranser viktigt. Därför satsar Bring på att bli en aktör som kan erbjuda allt arbete, från varumottagning och lager till leverans och retur, genom sin nya fulfilmenttjänst.

Fulfilmenttjänsten, som är döpt till Shelfless, är en fullautomatiserad lagerlösning och med den kan Bring erbjuda sina kunder en komplett näthandelslösning. Shelfless kommer att pilottestas i Norge först för att sedan rullas ut i Sverige och Danmark.

 

*Källa siffror: McKinsey Research 2019.

 

Vill du veta mer om Brings leveransalternativ?

Kontakta dem redan idag!