Att Amazon har problem med recensionerna på sin marknadsplats är ingen nyhet. Falska recensioner och köpta recensioner är ett stort problem som e-handlaren hela tiden försöker att få bukt med.
LÄS ÄVEN: Falska recensioner ett massivt problem för Amazon
Nu rapporterar Wall Street Journal om ytterligare en problematisk vinkel kring recensionerna på marknadsplatsen.
Det vi hört mest om hittills är att tredjepartssäljare mutar kunderna med exempelvis en rabattkod om de lämnar en femstjärnig recension, eller att handlare helt enkelt köper recensioner rakt av. Men det finns tydligen också de säljare som gör allt för att en dålig recension ska försvinna.
LÄS ÄVEN: Appen som ska knäcka bluffrecensioner och piratkopior
Enligt WSJ så finns det nämligen flera tjänster som tar fram kundernas e-post. Vanligtvis måste tredjepartssäljare alltid gå via Amazons system för att kunna maila kunderna, de har alltså ej tillgång till deras e-post.
Flera externa tjänster gör det nu möjligt att köpa ut kunderas e-postadresser. Exakt hur det går till är något oklart men det är uppenbart att det sker då WSJ vittnar om flera fall där kunder blivit trakasserade av säljare efter att de lämnat en dålig recension på en produkt.
LÄS ÄVEN: Megasäljare avstängda från Amazon efter dataläcka
Kunderna blir då kontaktade direkt, via deras e-post, av någon som sägs vara en kundtjänstansvarig från företaget de handlat ifrån och sedan ombeds de radera sin dåliga recension. Svarar kunden inte så fortsätter utpressningsmailen att trilla in, ofta med allt högre summor i utbyte mot att recensionen raderas. I många fall handlar det om flera gånger produktens värde som erbjuds om kunden bara tar bort sin recension.
"Utgör en liten bråkdel"
Detta är förstås ingen trevlig upplevelse för kunderna, vars e-post inte ens ska finnas i händerna på dessa uppenbarligen mindre seriösa säljare. Enligt Amazons policy så är förstås inget av detta tillåtet, utan all kommunikation med kunder ska ske via deras system och man får inte manipulera recensioner.
Vi har tydliga policyer för både recensenter och handlare som förbjuder missbruk av våra communityfunktioner, och vi stänger av, bannlyser och vidtar rättsliga åtgärder mot dem som bryter mot dessa policyer. Dåliga aktörer som försöker missbruka vårt system utgör en liten bråkdel av aktiviteten på vår webbplats och vi använder sofistikerade verktyg för att bekämpa dem och vi gör det allt svårare för dem att gömma sig, säger Amazon i ett uttalande.
LÄS ÄVEN: Amazon svarar om trakasserande säljare: “Vi har säljpolicyer”