ANNONS

Vill lösa e-handlarnas returproblem - backas med nya miljoner

Johan Bertilsson och Henrik Arlestig, grundare av Fibbl
Foto: Press

"Håller på att bygga världens största databas".

ANNONS

Fibbl, en AR-nischad startup som med sina 3D-modeller vill hjälpa e-handlare att minska sina returer, fyller på kassan. Företaget som grundades 2020 har sedan tidigare tagit in 30 miljoner kronor och nu är det dags igen.

LÄS ÄVEN: Deras AR-teknik ska lösa e-handlarnas huvudvärk

Enligt DiDigital har Fibbl tagit in 47 miljoner kronor i en nyemission där tidigare investerare som Betssons vd Pontus Lindwall, som även är ordförande i bolaget, samt it-pionjären John Wattin deltagit. Rundan ska även ha lockat nya investerare, däribland Industrifonden som går in med 25 miljoner.

Vi håller på att bygga världens största databas för 3D-modeller. De tillgängliggörs sedan till marknaden, vilket innebär att e-handlarna slipper gå igenom en komplex process och kan undvika stora kostnader. Istället kommer de till oss, startar ett konto och prenumererar på utvalda produkter för 1 euro per produkt i månaden, säger Patrik von Bergen, marknadschef på Fibbl till sajten.

Provas digitalt

Fibbl, grundat av Henrik Arlestig och Johan Bertilsson, har tagit fram en AR-teknik som kan producera och distribuera 3D-modeller till e-handeln. Hittills har man främst nischat sig på skor, men det är enligt grundarna möjligt att skapa modeller inom de flesta produktkategorier.

Företaget ska idag ha ett 30-tal kunder och med nytt kapital inleds nu arbetet med att locka till sig fler e-handlare och varumärken. Målet är att lösa e-handlarnas bekymmer med returer genom att göra det lättare för att visa upp produkterna.

Till exempel kan ett par skor snurras runt och zoomas in på i detaljnivå. Andra produkter, som till exempel solglasögon, skulle även kunna "provas" helt digitalt.

Om e-handeln ska fortsätta växa måste vi skapa produktupplevelser online som gör att kunden inte behöver chansa och sedan returnera. Det kan vi göra med ny teknik och vi vill vara en del av utvecklingen, det är en stor del av målet och varför vi driver projektet framåt, säger Henrik Arlestig.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se