Enligt en ny rapport ifrån Boston Consulting Group (BCG) ligger inte snabba leveranser högst på listan. Detta samtidigt som nätjättarna eBay, Google och Amazon lägger mycket resurser åt leverans samma dag.
I den fräscha rapporten som baseras på 1500 nätkonsumenter svarade endast nio procent att leverans samma dag var viktigt för att höja köpupplevelsen. Samma fråga men med svaret att fri frakt var viktigt lockade desto fler, hela 74 procent.
Kommer bli en nisch-tjänst
Rapporten visar faktiskt att fri frakt, fria returer, lägre priser, säkerhet och trygghet, bättre bilder, ja nästan allt värderas högre än blixtsnabba leveranser.
- Leverans samma dag kommer att bli en nisch-tjänst inom en snar framtid, säger Rob Souza, delägare i BCG, och fortsätter, återförsäljare kan välja att erbjuda tjänsten för att bygga kundlojalitet, öka varumärkeskännedomen eller hänga med i konkurrensen. Men det är osannolikt att den genererar betydande intäkter för antingen återförsäljare eller bärare.
Andra anlytiker håller med och Paula Rosenblum på RSR Research säger följande:
- Det enda värde som jag ser i leverans samma dag är när jag är på en affärsresa och inser att jag har glömt något eller tagit sönder något jag behöver. Det kommer att finna sin plats, men det är inte en guldgruva, så vitt jag kan se, säger hon.
Vi har även rapporterat om en e-handlare som testade leverans samma dag mitt i julhandeln. Detta utan att tjänsten lockade till sig en enda kund.
En kapprustning har startats
Samtidigt som allt fler aktörer satsar på snabba leveranser höjs alltså rösterna emot dem.
Vi gissar dock att när Amazon, eBay och kanske även Google infört hypersnabba leveranser i stor skala så kommer kunderna vänja sig vid det. Och om inte så lär det säkert bli ett konkurrensmedel som många inte kommer kunna vara utan.
Just nu pågår i alla fall en kapprustning mot en framtid där nätkunderna skall kunna få sin vara redan samma dag. Främst i USA men även i Storbritannien och i vissa fall även i Sverige. Tiden får helt enkelt utvisa om kunderna väljer det eller ej.
Källa: BCG