ViktVäktarna har lanserat en helt ny nätbutik där man utlovar en bättre upplevelse för medlemmarna. Inte oväntat så kommer lanseringen efter en period där försäljningen ökat markant online.
Under pandemin har e-handeln vuxit och vi har sett ett skifte från att ha sålt mer produkter ute i vår mötesverksamhet till att majoriteten av försäljningen nu går via vår webbshop, säger Marie Wallenrodd, affärsutvecklingschef på ViktVäktarna, till Ehandel.
Hur stor del av försäljningen får ni via e-handeln?
E-handeln är fortfarande en begränsad del av vår affär, dock har vi sett en god tillväxt de senaste åren, och den nya plattformen i kombination med den generella utvecklingen mot ökad e-handel är vi övertygade kommer bidra till att det blir en allt viktigare del för vår affär, säger Marie Wallenrodd.
ViktVäktarna går numera under namnet WW ViktVäktarna, där WW är det internationella namnet som kommer från det tidigare Weight Watchers. Det nordiska bolaget omsatte över 300 miljoner kronor i fjol med ett rörelseresultat på runt 90 miljoner.
Bolaget har alltså lanserat en ny nätbutik för att fånga upp den ökande efterfrågan online. Den nya butiken ska vara baserad på plattformen Broadleaf Commerce.
Är det några nya funktioner i e-handeln som inte funnits tidigare?
Framför allt så finns det mycket mer utrymme för personalisering i den nya webbshopen. Alla funktioner är inte live på siten än men det kommer att hända mer under hösten och vintern.
Vad är den större planen med e-handeln?
Planen är att fortsätta växa med vår e-handel, både i form av fler produkter men också genom att erbjuda en mer personaliserad shoppingupplevelse och möta medlemmarnas behov, säger Marie Wallenrodd.
ViktVäktarna jobbar med ett system som kallas SmartPoints och vi frågade lite skämtsamt om det inte borde ge straffpoäng att e-handla, då det är en ganska bekväm metod att handla.
Haha, ja, om du handlar samtidigt som du är ute och promenerar så kanske du kan tjäna in några SmartPoints, säger Marie Wallenrodd.