Sponsrat Innehåll

Viktiga lärdomar vi har fått från Google-läckan

En nyligen inträffad läcka av vad som påstås vara interna Google-dokument har skapat stor uppståndelse i SEO-branschen. Dokumenten ger insikter som kan påverka hur SEO-specialister arbetar med att förstå och optimera för Googles sökalgoritm. Vi har intervjuat Caroline Danielsson från Brath, ett företag specialiserat på SEO och SEM, för att diskutera de viktigaste lärdomarna från läckan.

Bakgrund: Den 5e mars mottog Rand Fishkin från SparkToro ett anonymt mail med över 2 500 sidor av Googles interna API-dokumentation. Dessa dokument har bekräftats av tidigare Google-anställda som legitima, även om Google själva ännu inte kommenterat läckan. Caroline från Brath ger oss sina insikter om vad dessa dokument kan betyda för SEO-världen. 

"I början funderade jag främst på om den ens kom från Google. Jag försökte hålla huvudet kallt och vara hälsosamt skeptisk. Men så klart även stooor nyfikenhet! Det är ganska otroligt att det inte kommit några större läckor som denna tidigare. Så spännande att få en inblick i maskineriet!" säger Caroline. 

En av de mest överraskande lärdomarna är att användardata, särskilt klickfrekvens, påverkar rankningen, trots att Google officiellt har förnekat detta. Dessutom bekräftas att länkar och PageRank fortfarande är centrala för ranking, något som alltid varit en viktig komponent i SEO-strategier. 

"Jag tycker det är intressant att läsa om vikten av länkar och domänkraft - värdet av dessa har Google pratat ganska avfärdande om vid flera tillfällen. Vilket jag tycker är sunt tänkt av dem, vi vill inte göda länktroll och länkspammare genom att säga att länkar fortfarande är viktiga för ranking." kommenterar Caroline. 

“Många inom SEO har nog länge anat att klick har en påverkan på ranking, trots att Google bedyrat motsatsen. Och nu ser vi att Google faktiskt håller koll på klick, till och med delar in klick i bra/dåliga osv.  

En till viktig lärdom är konceptet "sajt auktoritet" som Google använder för att bedöma webbplatser. Detta motsäger Googles tidigare uttalanden om att de inte använder något som liknar "Domain authority". En annan intressant aspekt är att Google verkar bedöma hur mycket ansträngning som lagts ned på innehåll, vilket kan påverka dess ranking positivt. 

"Google verkar ha metoder för att avgöra hur mycket ansträngning man har lagt ned på exempelvis en artikel. Ju mer ansträngning, desto större chans till bättre ranking. Det är i ton med vad de alltid har sagt: skapa bra och hjälpsamt innehåll för era användare," påpekar Caroline. 

Carro betonar vikten av att vara försiktig och inte dra förhastade slutsatser baserat på läckta dokument. Även om de ger värdefull insikt, är det avgörande att fortsätta testa och verifiera informationen innan man implementerar stora strategiska förändringar. 

"Vi måste vara försiktiga och inte dra alltför snabba slutsatser. Det är väldigt intressant, inte revolutionerande. Men det är fint att se att flera delar vi har förespråkat faktiskt stämmer!" avslutar Caroline.