Året 2023 går till historien som ett tufft år, präglat av negativa omvärldsfaktorer med geopolitiska utmaningar. Marknaden har sett generella prisökningar, kostnadsinflation och stigande räntor, vilket tydligt har dämpat efterfrågan och köpkraften i Sverige, Norden och övriga Europa, inleder Charlotte Nordén vd-ordet i rapporten.
Det låter inget vidare, med tanke på det minst sagt svettiga 2022, men det finns en riktig ljusglimt att hämta från 2023.
Trots att försäljningen sjönk ytterligare, från 523 till 504 miljoner kronor för koncernen, så lyckades man faktiskt få betydligt bättre ordning på marginalerna. Rörelsevinsten nästan dubblerades från 14,1 till 26,5 miljoner kronor - ett klart lyft i en annars motig tid.
Cellbes gick in i 2023 med ett högt lager i förhållande till efterfrågan och har under året kontinuerligt arbetat med att balansera lagernivån. Den efterföljande låga lagernivån under hösten påverkar omsättningen negativt, men har stärkt kassaflödet avsevärt och vi går ur året med ett mycket kurant laget, skriver Charlotte Nordén.
En annan viktig framgångsfaktor har varit att man minskat de externa varumärkena till förmån för en ökning av egna basvaror, som fått fart på marginalerna.
Flyttade direktförsäljningen
Koncernen har också lämnat den slovakiska marknaden. Dessutom har direktförsäljningen via dotterbolag till konsumenter i Estland, Lettland, Polen och Tjeckien skrotats. Försäljningen där sker nu istället via det svenska bolaget.
Värt att notera är även att antalet anställda minskat markant i koncernen från 142 till 103 i koncernen och från 114 till 79 i moderbolaget.
Firar 70 år
För den som inte är bekant med Cellbes så är det en minst sagt anrik aktör som firar hela 70 år i år. Genomsnittskunden har dessutom handlat hos dem i tolv år. Men inte ens ett så etablerat bolag går säkert när det ekonomiska landskapet är som det är och jubileumsåret har fortsatt präglats av en minst sagt svårnavigerad marknad.
Året 2024 inleddes med fortsatt utmanande makroekonomiska förutsättningar och det svänger snabbt i handel. Vi kommer att fortsätta parera och dra nytta av förändringarna i marknaden. Vårt tillväxtfokus ligger på våra nordiska marknader samt i Tyskland, där vi kommer att intensifiera marknadsföringen för att nå nya Cellbes-kunder, skriver Charlotte Nordén.