ANNONS

Victoria’s Secret fälls - "sexistisk, stötande och antifeministisk"

Bilder från Victoria’s Secrets Instagram, oklart om det är bilderna som anmäldes

Fäller en men friar den andra.

ANNONS

Reklamombudsmannen har fällt underklädersmärket Victoria’s Secret för könsdiskriminerande reklam. Den anmälda reklamen har visats i ett skyltfönster i Victoria’s Secrets butik på Hamngatan i Stockholm och består av två bilder.

LÄS ÄVEN: Tappade 6 miljarder på ett enda kvartal – nu stängs 250 butiker

På den ena bilden sitter en kvinna, klädd i bh och trosor, och håller sitt ena pekfinger mot sin underläpp. Hon håller huvudet lätt på sned och kollar in i kameran.

Den andra bilden är beskuren så pass mycket att man ser kvinnan i bilden från naveln uppåt. Hon står, klädd i bh, och tittar in i kameran med munnen lätt öppen. Hennes ena arm är böjd bakåt och hon har sin hand på rumpan. Bilden är tagen snett framifrån.

Bilden är könsdiskriminerande. Reklamen är utmanande, sexistisk, stötande, objektifierande och antifeministisk, skriver anmälaren till RO.

Reklamombudsmannen gav Victoria’s Secret möjlighet att yttra sig, men företaget har valt att avstå. RO konstaterar att den första bilden, av de två reklamenheterna, är könsdiskriminerande. Gällande den andra bilden tycker Reklamombudsmannen att kvinnan genom sin klädsel egentligen framställs som ett sexobjekt, men eftersom bilden har tagits i en neutral studiomiljö i en relativt neutral pose fälls inte den bilden.

LÄS ÄVEN: Konsumenterna sviker – nu lägger Victoria’s Secret ner sin show

I den första reklamenheten visas en blond kvinnan som har huvudet lätt på sned och sitt ena pekfinger placerat på underläppen. Nämnden finner att kvinnan genom sin pose och klädsel framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan har i och för sig en tydlig koppling till de marknadsförda underkläderna. Nämnden finner dock att kvinnan genom sin pose förmedlar ett undergivet intryck som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Till det kommer att reklamen visats i stort format i det offentliga rummet.

I den andra reklamenheten visas en mörkhårig kvinna som har en framåtlutad pose, tittar in i kameran och har sin mun lätt öppen. Nämnden finner att kvinnan genom sin klädsel framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan har en tydlig koppling till de marknadsförda underkläderna. Nämnden finner att kvinnan avbildas i en neutral studiomiljö i en relativt neutral pose. Fram­­ställ­ningen av kvinnan är därför sammantaget inte nedvär­derande för kvinnor i allmänhet.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se