ANNONS

Vi testar de nya e-handelskassorna - så löser de kreditkaoset

"Kan ha olika versioner för olika handlare".

ANNONS

Hur tacklar e-handlarna och framför allt betalbolagen den nya lagen för checkouter? Och har betalningsprocessen blivit krångligare för konsumenterna? Det har vi tittat närmare på.

Vi börjar hos Klarna, som varit en av de allra mest högljudda motståndarna till den nya lagen. Här kan vi snabbt konstatera att skillnaderna är relativt små mot innan. Utformningen är välbekant sedan innan, däremot är bank- och kortbetalning flyttat upp i toppen. Har kunden fyllt i sina kontouppgifter är betalningen av charmiga Paper Mario, som här ligger i varukorgen hos Spelbutiken, bara ett klick bort.

Önskar man däremot betala med månadsfaktura eller avgiftsfri 14-dagarsfaktura blir det ett klick extra vid varje nytt köp med denna metod. Någon skillnad på debet- och kreditkort görs dock inte i de kassor vi kikat in i.

"Lagen är tydlig"

Hos Adyen har man anammat en liknande lösning, här ser vi Elgigantens checkout och mycket riktigt: direktbetalning med kort är det förvalda alternativet. Men inte heller här görs det någon synlig skillnad på kort och kort. Däremot visar man de olika kortleverantörernas logotyper i en ordning där det som förknippas med kreditkort sist.

Lagen är tydlig med att kreditkort inte ska presenteras först eller som ett förvalt alternativ, men från vad Adyen ser så finns det ännu ingen branschstandard för exakt hur uppdelningen mellan debet- och kreditkort ska göras och inte heller hur detta ser ut tekniskt. Adyen erbjuder olika tekniska lösningar för uppdelning, men precis som med alla andra delar av Adyens checkout-lösning så ligger valet slutgiltigen hos handlaren, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norden och Baltikum, till Ehandel.

Svea Ekonomi då? När vi lägger en grann tie dye-färgad t-shirt, som hör sommaren till, i varukorgen hos Caliroots och tar oss fram till checkouten så hittar vi samma lösning här. Kortbetalning i topp och kreditalternativen längre ned.

Det är först när vi tittar på Qliros ena lösning som vi ser någon större skillnad. När vi lägger ett kit för eldigt röda läppar i varukorgen hos Caia Cosmetics och är redo att checka ut så ställs vi inför två val: Betala innan leverans eller efter leverans. Det sistnämnda alternativet som har en mörkare kontrastfärg fångar våra blickar och nyfiket klickar vi direkt.

Då uppdagas en lista med såväl fakturabetalning som olika kreditalternativ. Och föga överraskande: När vi vill betala innan leverans så erbjuds vi att betala direkt med konto eller kort.

Men vår nyfikenhet är inte stillad. Så vi tittar även in hos CDON i jakt på en svalkande fläkt och mycket riktigt: Även där är "efter leverans" synligare markerad i en mer iögonfallande kontrastfärg. Men visst behöver kunden fortfarande göra ett aktivt val.

"Vi testar olika"

Vi kontaktar Qliro för att få höra mer om den här unika lösningen och får då veta att de också, precis som övriga aktörer, har en "klassisk lodrät kassa" där direktbetalning visas först och övriga betalningsmetoder listas under.

Vi har tagit fram flera versioner av vår kassalösning som nu är live och självklart följer de nya bestämmelserna. Det vill säga att betalsätt som ej är kredit visas först (betala innan leverans/direktbetalning) och betalsätt som innebär kredit är inte först och aldrig förvalt, säger Andreas Frid, Head of Investor Relations på Qliro, till Ehandel.

Anledningen till att vi testar flera olika versioner av kassan är för att med tillförlitlig data kunna säkerställa vilka versioner som uppskattas mest av både konsumenter och handlare. Enkelhet för kund och konvertering för handlare är A och O för oss när vi nu gjort anpassningar av kassan. Det kan också vara så att vi framöver väljer att ha olika versioner för olika handlare.

Vi kommer med spänning att fortsätta följa utvecklingen för att se vilka lösningar som tar form längs vägen. Vi har till exempel noterat att Swish som första betalalternativ är populärt på flera håll. Kanske kommer det helt nya aktörer och andra metoder framgent. Då är vi givetvis där och rapporterar.

LÄS ÄVEN: Slipp korttrubbel i kassan – här är nya knepet

Nils Lund
nils@ehandel.se