Den kinesiska e-handlare Temu har gästat nyheterna flitigt sedan bolaget i början av sommaren tog klivet in i Sverige, med en lokalt anpassad sajt. Efter att ha rapporterat om superstark tillväxt för Temu så tänkte vi på Ehandel att det var dags att testa köpupplevelsen. Vad är det som möter konsumenterna och bör svenska e-handlare vara oroliga för konkurrensen?
Till skillnad från tidigare, liknande aktörer som primärt hade en mobilapp, så har Temu både en välutvecklad e-handelssajt och en mobil shoppingapp. Vi valde därför att testa båda, där en på redaktionen fick uppleva traditionell e-handel, via desktop-sajten, och en annan tog del av app-upplevelsen. Och det var ganska olika köpresor kan vi redan nu avslöja.
Startar på traditionell sajt
Vi vände oss först till desktop-sidan för vår shopping och möttes av en förvånansvärt lokalt anpassad sajt. Översättningen kändes mycket bättre än den som exempelvis Amazon.se lanserades med, även om allt givetvis inte är perfekt på Temu. AI-revolutionen verkar dock lagt grunden för en bättre automatiserad översättning.
Temu kör olika teman på sin sajt
Att skapa ett konto var smärtfritt och sajten frågar endast efter e-post och lösenord. Sedan är man igång och kan shoppa - resten av uppgifterna hämtas in i kassan. Vi hade blivit varnade för en del extravaganta inslag som blinkande och snurrande saker. Och visst finns det på e-handelssajten men det är en relativt lugn upplevelse i det stora hela. Användaren stressas i och för sig med en nedräknare för fri frakt, något som är helt meningslöst då det alltid erbjuds. Vi funderar över om sajten är riktad till en äldre målgrupp medan appen kanske är mer anpassad för de yngre? Det visar sig nämligen också att efter vår beställning så är kommunikationen mer modest gällande order lagda via sajten.
Börjar bland bästsäljare
Men vad handlade vi då via sajten? Jo, vi började med att ge Temu en god chans att leverera något bra genom att ta den första produkten inom kategorin bästsäljare. Produkten, vars fullständiga produktnamn vi gärna undviker här i brödtexten, var en liten LED-lampa med rörelsesensor. Vi noterade här att alla produktlänkar öppnas i nya fönster, Temu verkar alltså vilja dominera alla din webbläsares flikar.
Temu försöker hela tiden sälja mer
Efter att vi smärtfritt lagt LED-lampan i kundvagnen, som dock fäller ut en sidopanel där vi exponeras för relaterade produkter, så tog vi oss vidare till den spännande kategorin Toppar för män. Där hittar vi, enligt Temu, en trendig tröja som vi snabbt klickar hem.
En tröja vi inte kunde säga nej till
På produktsidorna framgår det även att budfirmorna är Postnord, Early Bird, Citymail och DHL vars namn även pryds med små logotyper för att öka legitimiteten. Kunden utlovas även 50 kronor i kredit om ordern inte dyker upp inom utsatt leveransfönster.
Temu lyfter sina partners på produktsidorna
En annan notering vi gör när vi surfar runt på Temu är att sajten är helt dynamisk. Efter att vi varit inne bland till exempel tröjor så visar alla olika topplistor numera tröjor kombinerat med andra produkter. Sajten, och appen, personanpassas alltså direkt efter att du börjat interagera med den. Detta gäller både inloggat och oinloggat.
Temu vill gärna spara på miljön - genom att du shoppar mer!
Efter att vi fyllt modekvoten för dagen så går vi vidare och letar efter något att toppa upp kundvagnen med. Kategorin “Produkter för arbetsmiljö & säkerhet” fångar vårt intresse. Tyvärr innehåller kategorin, likt andra på sajten, en salig blandning av produkter och vi stöter exempelvis på såväl dubbelhäftande tejp som handhållna symaskiner. Vi hittar dock en metallskylt med texten “Danger Zone” vilken vi tänker kan vara bra att pryda säljavdelningen på företaget med (man vet aldrig vad säljarna hittar på).
Det bjuds på många produktbilder till vänster
Även om översättningen känns bättre än Amazons initiala, så är priserna lika galna. Vår skylt klickar vi hem för 59,48 kronor, tröjan för 128,33 kronor och lampan för 60,78 kronor. Någon avrundning har uppenbarligen inte skett, utan det är en direkt översättning av priserna.
Inte så pjåkiga produktsidor
Produktsidorna håller dock relativt hög kvalitet när det kommer till bilder, information och recensioner. Förmodligen bättre än Amazon i flera fall, i alla fall när det gäller Amazons marknadsplats. På tal om marknadsplatser så är det uppenbart att det är olika säljare för olika produkter på Temu, men e-handlaren gör sitt bästa för att det ska kännas som en sömlös upplevelse för kunden. Detta gäller även leveransen, något vi återkommer till.
Välkända betalmetoder i kassan
Vi var nu nöjda med shoppingen på sajt och tog oss till kassan. Precis som med resten av e-handelsupplevelsen så är det inget som direkt står ut. Det är ett modernt och strömlinjeformat flöde. Betalmetoder som erbjuds är allt ifrån kort, Klarna, Apple Pay, Google Pay, Paypal med flera. Sajten har även små popups som exempelvis varnar att du inte blir debiterad förrän på nästa sida, små trygghetssaker för att lugna kunderna. Vi valde kortbetalning vilket fungerade som man kan förvänta sig.
Temu vill väldigt gärna att du klickar dig vidare
I kassan erbjuds vi att “Plantera med Temu”. Eftersom vi hade lite dåligt samvete över de billiga produkterna så slår vi även till på en träddonation på 2,81 kronor. Totalt landar priset, inklusive träd, på 251,40 kronor. Enligt Temu har vi samtidigt “sparat” 243,08 kronor och om ordern inte trillat ner i brevlådan senast den 18:e oktober så ska vi alltså få 50 kronor att köpa fler Temu-produkter för. Ordern lades den 28 september.
Hur lång tid tog det?
Så blev vi 50 kronor rikare? Den 1 oktober meddelar Temu att ordern är skickad och ger oss ett spårningsnummer via Postnord. Det är dock först den 6 oktober som Temu meddelar att “Postnord Sweden” tagit emot paketet. Men redan dagen efter så går beställningen att hämta på vårt lokala postkontor. Det blev alltså i detta fallet nio dagar från beställning till leverans.
Paketet med lampa, skylt och tröja
Totalt så skickade Temu sju mejl och två sms relaterade till att skapa konto fram till sista mejlet att ordern hämtats upp. Inga reklammeddelanden verkar vara standard när man beställer via sajten.
En annan upplevelse när vi öppnar appen
Men vi kan förstås inte testa köpupplevelsen och utelämna Temus primära shoppingkanal, appen. Den de väldigt aktivt vill dra in konsumenter i med löften om enorma rabatter på runt 90 procent för förstagångsköpare. Även om det i vårt fall endast visade sig vara för en damtröja.
Precis som på hemsidan är översättningarna förvånansvärt bra, om än ej perfekta. Att skapa ett konto gick även här smidigt och enkelt. Efter att vi bekräftat vår e-postadress var det bara att shoppa loss, trodde vi.
Kasino eller e-handel?
Det vi möttes av därefter kan endast liknas vid ett dåligt imiterat kasino. Ett envetet snurrande lotterihjul dök upp vid ett flertal tillfällen och varje snurr såg uppenbart riggad ut, när det landade på olika, smaskiga rabatter.
Några av uppmaningarna som dyker upp i appen
Som om inte det vore nog. När vi fortsatte att beta av bästssäljarlistan och började stoppa ned produkter i den digitala kundvagnen dök det upp konfetti och erbjudanden om kupongpaket vid köp av fler produkter, gång efter annan.
Trots de ständiga avbrotten lyckades vi till slut ändå få ihop en varukorg med tre produkter.
Erbjudandena slutar inte att komma
Ett par trådlösa öronsnäckor för 81,89 kronor från Lenovo, vars varumärke ofta lyfts fram offensivt för att ge Temus plattform legitimitet.
Dessutom lade vi till en automatisk, vägghängd tandkrämspress för 37,79 kronor och en burk Dirty Mouth Tandpulver för 35,54 kronor. Vid utcheckningen möttes vi också av ständig tidspress med meddelanden om att produkterna snart är slutsålda, vilket inte rimmade helt rätt med antalet som uppgavs finnas kvar.
Det är en stressig appupplevelse
Till slut bekräftade vi i alla fall köpet, som landade på 155,22 kronor. Rabatterna uppskattades av Temu själv till -394,25 kronor. Vi använde Klarnas fakturabetalning, utan några problem. Strömlinjeformat och enkelt, precis som på sajten.
Beställningsbekräftelsen landade omedelbart i inkorgen och redan dagen efter fick vi det klassiska "beställningen har skickats"-mailet, med tillhörande spårningsnummer till Early Bird.
LET’S GET READY TO RUMBLE
Sedan började det: Bombardemanget. Medan beställningarna via hemsidan "bara" genererade sju mail kom beställningarna via appen med något helt annat. Kanske missade vi att bocka i, eller ur, något på vägen, men oavsett vad så visades den stackars mailkorgen ingen nåd.
Mellan köptillfället och fram tills att den här artikeln publiceras har vi tagit emot hela 48 mail på 23 dagar från Temu med meddelanden som "En liten överraskning till...?", "Du blev accepterad!", "Grattis! Den kom tillbaka för dig!" och den stora hiten: "WOW! Du har ett STORT ERBJUDANDE!". Vi får även höra att vi är den lyckligt lottade och att här har vi chansen.
Faktum är att de två första reklammailen mottogs redan samma dag som beställningen lades. Så vill du ha bra drag i inkorgen vet du nu precis vart du ska gå.
Temu döljer paketets väg?
Det verkligt intressanta var dock att, via spårningsnumret, följa produkternas resa. Det var inte helt lätt att lokalisera den exakta rutten, men vi kan se att de skickats från Kina och mellanlandat i Belgien innan de flugit vidare till vårt avlånga land. Totalt tog det nio arbetsdagar för paketet att landa utanför dörren efter lagd beställning - överraskande snabbt alltså och precis samma leveranstid som för vår desktop-order. Extra imponerande att samtliga varor kom i samma paket, något som gällde både beställningen via desktop och mobilappen. Produkterna måste sampackas någonstans under resan.
Gällande fraktresan så var det väl främst en sak som var lite av en miss. Metallskylten, av ganska tunn metall, låg fritt i en plastpåse tillsammans med LED-lampan och tröjan. Skylten råkade vara relativt hel och ren, med endast en liten böjning, men vi känner att den lika väl kunde varit helt förstörd då den inte alls var skyddad. I övrigt var både lampan, skylten och tröjan av helt okej kvalité.
Ren tur att skylten bara var lite böjd
Hörlurarna som vi handlade i mobilappen höll väl dock en ljudkvalitet som inte var värd många kronor mer än 81. Den manuella tandkrämspressen fungerade, men hade en otrevlig kemisk doft vid öppning. Och en än värre kemikmalieodör var precis vad Dirty Mouth Tandpulver bjöd på, trots att det "bara" ska innehålla mint, bakpulver och pärlessens. Men den vågar vi tyvärr inte prova.
En styck tandkrämspress, tandpulver och hörlurar
Kort sammanfattat så var det inga större fel på produkterna, som vi märkt vid en första inspektion, och i vissa fall överraskade de kanske till och med lite. Men i stort får man precis vad man betalar för. Shoppingupplevelsen var också helt okej, förutom att mobilappen då jobbar väldigt hårt med att ej förlora dem med koncentrationssvårigheter med hjälp av samma verktyg som aggressiva kasinosajter. Och för guds skull se till att tacka nej till reklam om det dyker upp som ett alternativ någonstans.
Det är dock uppenbart varför Temu tar mark. Vi minns alla Wish-boomen när Postnord fick dra i nödbromsen då Arlanda var överfyllt av kinapaket. Detta är “Wish 2.0” där man erbjuder samma billiga och stora utbud men nu paketerat i en mer modern e-handelsupplevelse. Samtidigt som man har färdiga avtal med flera inhemska fraktbolag och där leveranstiden verkar mycket mer kontrollerad. Frågan är hur stor kaka Temu kan äta av den svenska e-handeln när lågpris är hetare än någonsin och Black Friday står runt hörnet.