Förra året vid den här tiden var det ganska svettigt. Både generellt i Sverige, men också mer specifikt inom svensk e-handel. Allt på grund av det varma vädret. Tittar man på SMHI:s temperaturdata var det väldigt rött i maj månad i fjol. Majoriteten av dagarna har en avvikelse i dygnsmedeltemperaturen på runt tio grader.
Läs även: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln
I år ser det lite annorlunda ut vädermässigt. Det har varit lägre temperaturer de flesta dagarna i nästan hela Sverige. Betyder detta då att årets majmånad får en bättre försäljning jämfört med samma period i fjol? Vi tittar i Ehandel.se Analytics för att hitta svaret.
Stark slutspurt förra året
Men nej, eftersom det faktiskt blev en bra återhämtning på slutet av månaden förra året, så landade intäktsökningen ändå till slut på 16 procent.
Läs även: Prisa gudarna - kunderna har hittat tillbaka till e-handeln!
Och just 16 procent är även vad intäkterna ligger på när vi tittar på datan för den 1:a till och med den 27:e maj det här året. Samma ökning som i fjol alltså. Det är visserligen några dagar kvar, vars försäljning kan flytta upp, eller ner, siffrorna. Men något stort hopp är det nog inte tal om.