Jimi Wikman som föreläser inom webbdesign och användbarhet publicerade igår ett inlägg där han eftersöker den så kallade Community Shoppingen. Han tycker att näthandlare fortfarande är dåliga på att utnyttja den sociala e-handeln och han saknar helt den slutgiltiga versionen. Där man blir en del av en gemenskap och delar shoppingupplevelsen med andra.
Det är många som försöker knyta ihop sociala medier med sin e-handel. Nu senaste diskuterade vi DragDropShop som har en funktion där man kan dela sin varukorg via t.ex. Facebook på ett smidigt sätt. Det finns även andra produkter som försöker knyta samman e-handeln med de sociala nätverken för att lyfta shoppingupplevelsen.
Jimi verkar dock eftersöka något mer och vi gissar att det handlar om tjänster som t.ex. Shoply som vi nyligen skrivit om. Det vill säga marknadsplatser eller stora e-handlare som skapar en gemenskap hos kunderna och användarna. Jimi skriver följande:
"Konceptet är enkelt och har sina rötter i början på 2000 talets stora community boom: ge möjligheten att bli en del av en gemenskap och erbjud fördelar som inte är begränsade till opersonliga poängsystem eller värdecheckar. Ge medlemmarna möjlighet att vara en del av gemenskapen och de kommer att vårda den relationen.
...
Med väldigt enkla medel går det med andra ord att skapa en e-handelsverksamhet som förädlas ideellt av medlemmarna mot ett starkare varumärke och en betydligt högre konverteringsgrad och försäljning."
Varför det inte skapas några bra shopping communitys tror Jimi beror på att det är svårt att motivera kostnaderna för att få igång det hela. De som vågar ta steget ska dock ha stora vinster att vänta.
Källa: jimiwikman
Bild: e-handelsbloggen