Färska siffror ifrån Ehandelsindex.
DIBS, PostNord, HUI, med flera ger ut rapporter om den svenska e-handelns utveckling. Dessa är förstås bra och vi behöver en inblick i vad som faktiskt händer. De rapporter som finns är dock ofta baserade på enkäter i någon form.
Han ville göra det bättre
För fem år sedan satte Ehandel.se's grundare Dan Nilsson sig ner och funderade på hur man kunde gör detta bättre. Faktum är att e-handeln är digital och man borde kunna mäta den mycket djupare och mer detaljerat än det som görs idag, och på ett sätt som leverantörer kanske inte skulle kunna gå ut med själva.
– Det har varit en berg- och dalbana. Vi startade 2010, vi kom på plats 20 i InternetWorlds Webbentreprenörslista 2011, och att vi skulle gå publikt i beta 4 år senare hade jag aldrig trott, oftast har ingen nog trott att vi skulle klara lansera alls, mig inkluderat, säger Dan Nilsson, grundare av Ehandel.se.
Det hela började med att utveckla en så kallad spindel som går ut på nätet för att hitta alla svenska e-handlare. En metod som liknar den Google använder för att hitta alla sajter och indexera dem. I slutändan verifierar vi dem dock manuellt och vi har idag över 11 000 nätbutiker i systemet, som vi kallar Ehandelsindex.
Sök på din egen nätbutik nu!
Eller testa dessa sökningar:
Stora butiker i Stockholm | E-handlare med WooCommerce och Posten
Lönsamma e-handlare hos Jetshop | E-handlare med Klarna och DIBS.
Kategorier och Multikanal
Vi har kopplat ihop bolagsdata med många e-handlare och kan därmed se hur lönsamma olika branscher är, vilken omsättningen de har och framförallt den ekonomiska utvecklingen över tid. Det finns även andra externa datakällor som vi jobbar med, men som ännu inte aktiverats.
Vi visar marknadsandelar och tillväxt i en kategori.
Vi arbetar även med att särskilja renodlad e-handel och multikanal.
Finputsning och justering pågår
Ehandelsindex är i dagsläget i beta och vi jobbar fortfarande med att finputsa alla parametrar och systemet i stort. Systemets algoritmer förbättras hela tiden och även om det kanske inte hittar allt idag, så ska det göra det imorgon. Vi jobbar även med att trimma in klassificeringar och mätsätt på allting, idag har vi börjat resan, men vi är absolut inte i mål än.
Om man hittar felaktiga värden kan man rapportera det,
vilket vår klassificeringsmotor tar hänsyn till.
Låt oss titta på några intressanta saker som man kan få fram med hjälp av Ehandelsindex. Först kan vi dock nämna att 0,2 procent av Sveriges e-handlare tar emot Bitcoin, eller 22 stycken totalt. Nätbutiker som använder PostNord verkar vara något mer lönsamma än de med DHL, bådas kunder har dock ett positivt resultat. Och WooCommerce är faktiskt den tredje mest populära Open Source-plattformen efter Magento och Prestashop.
Bitcoin verkar vara här för att stanna och växer stadigt i anslutna butiker,
även om betalsättet inte ännu har fått stor spridning.
En butikssida
Vi kan börja med en individuell nätbutik. Om vi tar välkända CoolStuff.se som exempel kan vi se att de har sitt säte i Malmö. Vi kan se deras senaste bokslut, kreditrating, vinstmariginal och så vidare. Allt ser mycket bra ut för CoolStuff för de som undrar och de dominerar i sin kategori.
CoolStuffs profilsida i Ehandelsindex.
Dessa siffror är dock ingen raketforskning att ta fram. Men vi kan även se saker som vilka sociala medier de använder sig av (bl.a Pinterest), produktmotor (RichRelevance), marknadsföring (AdRoll), statistikprogram (Visual Website Optimizer). Listan är lång.
Se hur e-handeln är byggd
Responsiv design är populärt just nu och vi kan i Ehandelsindex utläsa att CoolStuff har en responsiv nätbutik. De kör även med livechat (med hjälp av LiveChat Inc).
Vi kan också se vilken infrastruktur de använder. Hur e-handeln är uppbyggd med PHP, körs på webbservern Apache, och driftas hos webbhotellet GleSYS. Vi kan se hur många som länkar till deras nätbutik och hur lång tid den tar att ladda (under sekunden).
Förändringar över tid
Det mesta av detta kan man förstås ta reda på manuellt men vi kan även titta på saker över tid. Vi kan till exempel se att de började med Pinterest i april 2012. Det är i alla fall då vi först hittade det sociala nätverket på nätbutikens hemsida. Likaså kan vi se datum när betalsätt, fraktbolag och olika tjänster infördes på sidan.
Du kan korsköra variabler i söken för att hitta samband. Här söker vi efter e-handlare som använder Nordisk e-handel och visar Prisjakt-betyg på sin sida.
Eftersom vi kan följa alla dessa variabler (över 1600 mätvärden, varav inte alla är sökbara ännu) för alla svenska nätbutiker resulterar det i att vi kan se utvecklingen inom hela Sveriges e-handel, eller i specifika branscher. Vi får en direkt överblick hur svensk e-handel utvecklas och hur olika tjänster blir mer eller mindre populära.
– Jag, Julius och Hjalmar (vår utvecklare) har jobbat enormt många timmar i projektet. Vi har missat minst 10 release-datum, lagt ner projektet 5 gånger och satsat någon miljon i rena pengar. Det är svårt att förklara känslan av att faktiskt gå live med något efter fem år i stealth-mode. Nu blir det champagne på kontoret!, säger Dan Nilsson.
Några ögonblicksbilder från Sveriges E-handel
Låt oss presentera några axplock ifrån Ehandelsindex gällande olika betalsystem, fraktbolag, e-handelsplattformar och tjänster.
Betalsystem
Fördelningen bland betalväxlarna i Sverige just nu ser ut såhär.
Swishs framfart
Swish har gjort starkt intåg bland svenska e-handlare. Just nu över 160 butiker som använder detta som komplementärt betalsätt.
Fraktbolag och lönsamhet
Här ser vi en visualisering av tre dimensioner, antal e-handlare, leverantör och resultat/omsättning. Den visar att Posten har flest e-handlare men också mest ackumulerat resultat (storlek på bubblan).
Plattformar
De som inte kör egen plattform eller en open source-plattform använder följande e-handelsplattformar i nuläget.
E-handelns tillväxt
I varje kategori beräknar vi tillväxt per månad utifrån bokslut och hur det korrelerar med resultatet.
Listor och relaterade butiker
Alla butiker listas, du kan filtrera på multikanal eller ej och vi länkar butiker som är relaterade.
E-handlare geografiskt
Du kan se var butikerna ligger geografiskt med vår heatmap på varje kategori.
Antalet anställda
På de butiker vi har bolagsdata ser fördelningen av antal anställda ut såhär. Majoriteten av butiker är 0-1 anställda och när vi kommer över 10 anställda minskar antalet butiker drastiskt.
Omsättning
Omsättningen fördelas såhär på svenska e-handlare. Nästan 1200 handlare ligger mellan 1-5 Miljoner i omsättning och över 900 stycken på över 10 miljoner i omsättning.
© Ehandelsindex 2015