Enligt vår statistiktjänst Ehandel.se Analytics växte svensk e-handel med över 20 procent i fjol. Detta baserat på orderdata från över 400 e-handlare som delar sina transaktioner med Ehandel.se. Vill vi titta närmare på tillväxten för varje bransch får vi istället vända oss till Ehandelsindex, som mäter närmare 11 000 nätbutiker på flera olika punkter.
Medelstora bolag växer snabbast
Snittillväxten i Ehandelsindex mäts inte per år utan är baserat på företagens senaste bokslut jämfört med det som kom innan. Snittet hamnar då på strax över 11 procent i tillväxt, om vi tittar på primära e-handlare. Det vill säga e-handlare som har majoriteten av sin omsättning online.
Stora e-handlare, dock inte de allra största, har svårare att växa än små och medelstora. Tillväxten är till exempel högst bland de e-handlare som omsätter mellan 30 och 100 miljoner kronor. Dessa e-handlare hade tillsammans en tillväxt på över 15 procent. De större e-handlarna, med över 100 miljoner i omsättning, såg istället en tillväxt på strax över 10 procent.
Jättarna blir större
Små e-handlare, som omsätter upp till 30 miljoner, har i Ehandelsindex en tillväxt på 13,6 procent. De som är bäst på tillväxt är dock butikerna med en omsättning på mellan 30 och 100 miljoner kronor. Dessa är tätt följda av de små butikerna och sist, men inte minst, kommer de med en omsättning på över 100 miljoner kronor.
De hundra nätbutiker med allra högst omsättning ligger dock på samma nivå som dem som omsätter under 30 miljoner. De absoluta jättarna växer alltså i samma hastighet som de små butikerna.
Tobak och e-handel en superkombo
Hur ser det då ut i olika branscher? Vi har tittat på de branscher som har över 50 nätbutiker i indexet, och som visar en positiv tillväxt. En bransch står ut som en klar vinnare i tillväxtracet och det är en bransch som Ehandel.se tidigare också pekat ut som en av de mest lönsamma. Vi talar förstås om Tobak.
Tobak och e-handel passar tydligen som handen i handsken. Branschen har enligt Ehandelsindex sett en tillväxt på över 70 procent den senaste tiden (bokslut mot bokslut). Långt efter, men med en mycket stark tillväxt, finner vi Mat & Livsmedel. En kategori som sedan följs av Barn & Leksaker, Skönhet samt Kläder & Mode.
Tekniken spelar roll
En fråga vi även ställde oss var ifall tekniken spelar någon roll. Med hjälp av Ehandelsindex undersökte vi därför om de e-handlare som är mobilanpassade, med antingen en responsiv sajt eller en separat mobilsajt, hade en högre tillväxt än de som inte anpassat sig. En skillnad här beror förstås inte bara på tekniken, utan förmodligen även på ett allmänt större intresse för att hålla sig ajour med trenderna.
De nätbutiker som anpassat sin sajt för mobilen har en betydligt högre tillväxt än de utan en anpassad sajt, vilket förstås beror på att allt fler e-handlar via mobiltelefonen. Det gäller alltså att hänga med i trenderna om man vill ha sin beskärda del av tillväxtkakan.