Vi har förutsett detta, och även om det sker snabbare än väntat, är vi redo. Det är en naturlig fortsättning på vårt arbete.
Med en marknadsandel på 25 procent av breven och över hälften av magasinmarknaden är Dao redan en tung spelare på den danska postmarknaden. Årligen hanterar företaget över 150 miljoner försändelser. En förväntad ökning med 50 miljoner brev och tidningar, som ett resultat av Postnords reträtt, ses inte som ett oöverstigligt hinder.
Vi täcker redan hela landet. Oavsett om det är brev, magasin, tidningar eller paket gör ingen skillnad för oss. Vi har hanterat stora förändringar tidigare, senast under coronapandemin, då vi framgångsrikt hanterade en kraftig ökning av paketvolymen, säger Hans Peter Nissen.
Dao, som är 100 procent danskägt, har 1 523 röda brevlådor placerade i sina paketbutiker runt om i landet. Här kan privatpersoner fortsätta att posta sina brev. Samtidigt ser företaget ett stort intresse från små och medelstora företag som nu söker en ny brevleverantör.
Till skillnad från Postnord har Dao inga planer på att överge brevmarknaden. Tvärtom ser företaget en fortsatt viktig roll för det fysiska brevet.
Många tror att brevet är på väg ut, men det har fortfarande en viktig funktion. Det används fortfarande till exempelvis betalkort, hälsokort, vykort och inbjudningar. Dessutom är nästan 300 000 medborgare undantagna från "Digital Post", och upp emot 600 000 försändelser går till blinda och synskadade, säger Lars Balsby, försäljningsdirektör på Dao.