ANNONS

VetZoo krossar 130 miljoner - ökar med över 80 procent

VetZoo krossar 130 miljoner - ökar med över 80 procent
Lars Martin Norviit, vd på VetZoo

"Vi satsar ju på tillväxt".

ANNONS

En omsättning som gått från 73 miljoner kronor 2016 till över 133 miljoner kronor 2017. Så ser e-handlaren VetZoos succéartade tillväxt ut för det senaste verksamhetsåret. Ehandel.se har tagit del av företagets årsredovisning, där det alltså framgår att bolaget har ökat sin försäljning kraftigt.

- Vi satsar ju på tillväxt och ökar med över 80 procent. Det tycker jag är grymt, säger VetZoos vd Lars Martin Norviit till Ehandel.se.

TV-reklam gav minusresultat

Samtidigt har dock resultatet sjunkit från 1,6 till minus 7,3 miljoner, vilket ska ha att göra med kostnader för TV-reklam.

- Vi känner att affärsmodellen funkar eftersom kunderna kommer tillbaka, och då vågar vi också satsa på en ganska aggressiv marknadsföringsstrategi, förklarar Lars Martin Norviit.

Men är det TV-reklamen som ligger bakom att omsättningen har ökat?

- Ja, den har bidragit till tillväxten men också påverkat resultatet negativt. Men just eftersom vi vet att kunderna återkommer så är vi villiga att ta den investeringen.

Förra året tog VetZoo klivet in på den norska marknaden. Av årets omsättning på 133 miljoner står verksamheten i Norge för 5 miljoner, vilket Lars Martin Norviit är mer än nöjd med.

- VetZoos tillväxt i Norge ligger väl i linje med den historiska utveckling vi har haft i Sverige. Vi lanserade i Norge i april 2017 och har medvetet valt att växa kontrollerat.

LÄS ÄVEN: 100-procentig ökning för VetZoo - tar steget in i Norge

Svarta siffror juni-juli 

Under 2017 fick VetZoo en ny ägare i den finska djurfoderkoncernen Musti ja Mirri, som kort därefter även köpte VetZoos konkurrent Animail. Från början hette det att de båda bolagen skulle leva kvar sida vid sida, men i april i år stod det klart att företagen i allt väsentligt hade slagits ihop.

Numera har VetZoo och Animail en gemensam plattform och skickar varorna från samma lager, även om kunderna fortfarande möts av två separata varumärken.

LÄS ÄVEN: Efter uppköpen - VetZoo och Animail slås ihop

- Nu arbetar vi som en enda organisation. Det har gått jättebra, vilket beror på noggrann planering och duktiga medarbetare. Integrationen påbörjades i januari i år och blev klar i april, och vi har haft ett positivt rörelseresultat under juni och juli.

Räknar med ny ökning på över 60 procent

Att lansera VetZoo eller Animail som självstående varumärken i Finland är - trots den nya ägaren - inte aktuellt. Detta eftersom Musti enligt Lars Martin Norviit redan har andra starka varumärken där.

Någon annan geografisk expansion är det inte heller tal om, utan VetZoo och Animail satsar under det här året snarare på att bygga vidare på verksamheterna i Sverige och Norge.

Var tror du att ni landar för 2018?

- Det är alltid svårt att sia om framtiden, det är också viktigt att komma ihåg att bolaget idag har en rejäl omsättning. Vi räknar med att tillväxten procentuellt avtar något och att vi kan se en procentuell omsättningsökning på mellan 60 och 70 procent under 2018, avslutar Lars Martin Norviit.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se