ANNONS

Veteraner från Trygg E-handel startar eget - vill bli det nya Trustpilot

Veteraner från Trygg E-handel startar eget - vill bli det nya Trustpilot

Johan Frykendahl och Bo Lindell var med och startade Trygg E-handel för Svensk Distanshandel redan 2008, nu är de båda engagerade i vad de säger ska bli nästa Trustpilot.

ANNONS

Det var under e-handelns tidiga dagar som arbetet inom Svensk Distanshandel, numera Svensk Digital Handel, påbörjades med att rensa ut ogränsen från den svenska e-handeln. Trygg E-handel föddes 2008 och bakom initiativet stod Victor Dahlborg, då anställd på Pricerunner.

Ihop med Bo Lindell och Johan Frykendahl startade det vad som skulle bli den största certifieringen i Sverige. Syftet var dels att öka förtroendet för svenska e-handlare som faktiskt var seriösa, men också att höja den generella standarden gällande köpvillkor och rutiner.

Kundens röst är viktigast


Bild: Storebadge lanseras idag.

Bakom satsningen, som går under namnet Storebadge, finns bland annat Bo Lindell, tidigare VD för branschorganisationen Svensk Digital Handel, som sitter i bolagets Advisory Board. Grundare är Johan ihop med Jan Lindgren. I sin grupp av rådgivare har man även Pål Burman, som är expert på kundkommunikation. Bo Lindell säger:

- Mycket har hänt sedan vi etablerade Trygg e-handel. Branschen har mognat - med det också både konsumenternas och branschens behov.

Johan flikar in:

- Vi gör något som är konsumentdrivet, regler och krav är ett trubbigt verktyg för att visa hur det är att vara kund hos ett företag. E-handelsföretag säljer idag över gränserna i allt större utsträckning, det vill vi underlätta genom att erbjuda en lösning som kan användas oavsett marknad.

Trygg E-handel fortfarande störst i Sverige

Strax under 13 procent av svenska e-handlare har idag en trygghetscertifiering som innebär kundomdömen och gradering av butiken, enligt E-handelsindex. Då räknar vi inte in prisjämförelsesidor som Prisjakt och Pricerunner utan rena omdömessidor, tar vi med alla certifieringar och trygghetssymboler hamnar vi på runt 20 procent av de svenska e-handlarna som har en sådan eller flera.


Trygg E-handel bakom 30,5 procent. Klicka för större bild. Källa E-handelsindex

#newpage#

Kundomdömen - hett villebråd för riskkapitalister

Den mest kända av de alla är kanske danska Trustpilot, som i sin senaste kapitalrunda tog in 160 miljoner kronor, vilket landade deras totala investeringsrundor på en summa om över 300 miljoner kronor.

Storebadge däremot har valt att starta med egen finansiering för att först bevisa sin modell, men de för samtal med flera aktörer just nu om en första investeringsrunda för att snabbt kunna gå internationellt.

Behövs kundomdömen 2015?

I konsumentledet växer kundomdömen i popularitet, en nyligen publicerad artikel i tidskiften Forbes visar att 9 av 10 konsumenter litar på kundomdömen online i lika stor utsträckning som en personlig rekommendation - dessutom läser konsumenter omdömen i en allt högre utsträckning inför ett köpbeslut.

Dock är känslan bland e-handlare att omdömen i viss mån spelat ut sin roll, nu när marknaden har mognat och konsumenterna blivit bättre på att känna igen oseriösa butiker. Katrin Lundgren har bland annat på sin blogg berättat om när hon A/B-testade certifiering och inte uppnådde några märkbara fördelar gällande konverteringsgraden.

Johan håller inte med men tror det handlar om att man måste skilja på certifieringar och kundomdömen, båda behöver inte fungera för alla:

- Undersökningar visar att konsumenter läser kundomdömen i allt större utsträckning. E-handeln har mognat och fokus flyttas numera från pris till kundupplevelse och service. Detta marknadsförs bäst genom publika och bekräftade kundomdömen.

"Sverige har inget givet alternativ för omdömen"

Vad gör då Storebadge som inte Trustpilot redan kan göra, behövs det en till tjänst för kundomdömen? Det tycker Johan och förklarar det med att Sverige saknar ett tydligt alternativ för svenska butiker, speciellt de som agerar på flera marknader.

- Dessutom är det alltid bra om det finns flera alternativ att välja på. Vi satsar på en kundvänlig modell med ett erbjudande som passar alla företag, även de allra minsta.

Dan Nilsson