I början av veckan kunde vi rapportera om att den globala lyxmarknadsplatsen Vestiaire Collective hade öppnat sin första butik i den fysiska verkligheten, i ett varuhus i centrala London.
LÄS ÄVEN: Exklusiv marknadsplats öppnar en permanent butik
Vi vände oss till företagets vd Maximilian Bittner för att ta reda på varför en så framgångsrik onlinemarknadsplats, som grundades i Paris, och är etablerad i på flera marknader i världen valde att satsa på en fysisk butik just i London.
Vi befinner oss för närvarande mitt i "secondhand-boomen", säger han till Ehandel.
Storbritannien är en av våra största marknader och vi har en riktigt engagerad kundgrupp i London, så det är definitivt rätt plats för oss just nu.
LÄS ÄVEN: Vestiaire Collective tredubblar med app-älskande svenskar
På lyxvintage-marknadsplatsen lägger privatpersoner ut artiklar till försäljning. Men i den fysiska butiken är det Vestiaire Collective som står för alla varor. Ett vintage-team väljer ut vilka artiklar som ska hamna på hyllorna i den fysiska butiken, och urvalet leds av säsongens trender.
Secondhand-marknaden förutspås växa med en otrolig hastighet på i genomsnitt 12 procent från år till år och återförsäljningsindustrin förutspås öka omsättningen från 25 miljarder dollar 2018, till 36 miljarder dollar 2021, säger Max och fortsäter:
Till en början valde Vestiaire Collective ut 200 artiklar som placerades i butiken i London. Bland dessa fanns tio stycken "ikoniska artiklar ur modehistorien", enligt bolaget, som valdes ut just i samband med Vestiaire Collectives tioårsdag.
Men med en fysisk butik kommer bolaget inte att fokusera mindre på sin onlineaffär. Butiken i London har en enorm digital skärm som kunder kan använda för att se vad nätmarknadsplatsen har att erbjuda. Butiken lockar alltså in kunden i Vestiaire Collectives värld för att antigen köpa något från butiken eller fortsätta till webbplatsen.
Samarbeten mellan andrahandshandeln och detaljhandeln är branschens framtid och vi vill leda denna rörelse, avslutar vd:n.