Fashionable Development Europe AB, som driver nätbutiken Safira, meddelar i dag att riskkapitalfonden Verdane Capital IX går in som ny investerare i bolaget. För e-handlaren, som förra året omsatte knappt 36 miljoner kronor, innebär tillskottet en möjlighet att bredda sin smyckesförsäljning internationellt.
- Verdane har gedigen erfarenhet av att bygga framgångsrika e-handlare inom ett stort antal branscher. Vi ser fram emot att arbeta med Verdane för att ta Safira till nästa nivå internationellt, och att erbjuda modeaccessoarer online på flera nya marknader, säger Safiras vd Jeff Pettersson i en kommentar.
Verdane Capital har tidigare investerat i bland andra Mathem, Babyshop och Boozt, och företagets partner Staffan Mörndal är nöjd med det senaste tillskottet i e-handelsportföljen.
- Vi tycker att det här är en spännande nisch som inte är särskilt mycket online än, vilket är konstigt om man jämför med andra områden som kläder. Sedan gillar vi att de har hela värdekedjan med egen design och produktion till försäljning, säger han till Ehandel.se.
"Finns ingen stor spelare någonstans"
Investeringen innebär att Verdane Capital IX i ett första skede går in med 15 miljoner kronor i Safira, men investmentbolaget har också åtagit sig att köpa upp "begagnade aktier" - vilket i sin tur innebär att Verdane Capital blir majoritetsägare. Det finns också ett avtal om ytterligare investeringar längre fram.
Så 15 miljoner är alltså bara en liten del av det ni ska gå in med?
- Ja, precis.
Safiras nya kapital ska användas bland annat till att expandera till nya marknader, både inom Norden och mer internationellt. Staffan Mörndal pekar ut hela norra Europa som ett möjligt område att satsa i.
- Det finns egentligen inte någon stor spelare inom detta någonstans. Vi ser framför oss att vi ska bygga ett H&M eller ett Zara fast för smycken och online.
Väljer bort fler fysiska butiker
Safira har sedan tidigare en flaggskeppsbutik i Göteborg, men enligt Staffan Mörndal finns det inga planer på att bygga ut med fler fysiska butiker.
- Vi tycker att det är viktigt att ha butiken som ett skyltfönster utåt, men våra expansionsplaner är helt och hållet online.
Den närmsta tiden, eller “helst före jul” som Staffan Mörndal uttrycker det, ska personalstyrkan på Safira bli dubbelt så stor. Bolaget är bland annat ute efter kompetens inom IT, marknadsföring och ekonomi.
- Vi kommer att bygga upp organisationen rätt ordentligt. Jag tror att det kommer att hända väldigt mycket på väldigt kort tid, avslutar Staffan Mörndal.