ANNONS

VD:ns besvikna ord till regeringen: "Tyder på bristande empati"

Lars Fins, vd och koncernchef på Rizzo Group

"Varit svårt att acceptera".

ANNONS

Modekoncernen Rizzo Group, tidigare Venue Retail Group, redovisar sitt första kvartal som sträcker sig från september till november 2020. Bolagets omsättning sjönk med cirka 30 procent och landade på 135 miljoner kronor. Däremot lyckades man vända från förlust till vinst. Resultatet efter skatt ökade med 66 miljoner och uppgick till drygt 49 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Krisande koncernen byter namn och går vidare: ”Ut med det gamla”

Första kvartalet blev ännu ett extraordinärt kvartal för koncernen. Den 13 oktober gick vi ur företagsrekonstruktionen och under första delen av november genomfördes en nyemission på cirka 95 miljoner kronor, skriver Lars Fins, vd och koncernchef, i rapporten.

När Rizzo Group, som driver kedjorna Accent, Morris, Rizzo samt avdelningar på NK, stängde det första kvartalet summerade bolaget totalt 101 butiker, vilket kan jämföras med 114 butiker under samma period året innan.

Vår planerade nysatsning med att bygga om alla våra butiker till ett nytt butikskoncept startades upp enligt plan. Samtidigt kunde vi åter konstatera att pandemin tog ny fart och våg två skapade snabbt omfattande restriktioner, i princip från och med samma vecka som vi hade fått vår nyemission in på kontot.

"Total nedstängning hade varit bättre"

Den pågående coronapandemin ska ha påverkat koncernens försäljning negativt, då de utökade restriktionerna minskade kundtillströmningen till butikerna i Sverige och Norge kraftigt. Detta, och hur de svenska myndigheterna har hanterat situationen, är Lars Fins väldigt upprörd över.

För perioden september till oktober nådde vi en försäljning strax under förväntan och där vi som så många andra började att återfå trafiken in i våra butiker. Under november förändrades allt väldigt snabbt och vi fick se samma nedstängningseffekter som under vintern/våren. Under mina dryga 30 år inom detaljhandeln har jag aldrig stött på problem som vare sig jag själv eller någon annan av mina medarbetare inte har kunnat lösa och påverka.

För vår del hade en total nedstängning under ett antal veckor varit bättre då våra produkter inte är av någon direkt nödvändighetsklassning och att vi hade fått ekonomiskt stöd för en stängning. Att tvingas ha öppet trots att kundtrafiken varit mer än halverad, samtidigt som vi inte haft möjlighet att permittera personalen fullt ut då vi måste ha bemanning i butikerna, har varit svårt att acceptera. Samtidigt utropas budskapet om att ”handla online” i både radio och tv. Men att svenska myndigheter inte ens uppmanar oss satt ”handla online från svenska företag” – det tyder på bristande empati och förståelse för 100 000-tals anställda i landets alla kedjor och butiker inom handeln.

LÄS ÄVEN: Regeringen blixtaktiverar nya lagen – här är nya kraven på handeln

I samband med att företaget bytte namn på koncernen i fjol introducerade man även ett nytt butikskoncept som innebar nytt utseende och nya produktkategorier. Idag har man ställt om totalt 12 Accentbutiker i Sverige, som byter namn till Rizzo, och 8 Morrisbutiker i Norge, som får behålla namnet Morris, till det nya konceptet.

"Ingenting är omöjligt"

Och så sent som i måndags meddelade bolaget att man gör justeringar i ledningen för att "öka tempot inför lanseringen av nya Rizzo i Sverige och nya Morris i Norge".  Justeringarna innebar att digitala chefen, som varit engagerad på konsultbasis, lämnade.

Kvartalet är förstås en besvikelse även om vi har planerat för ett krävande första halvår. Vi lider fortsatt av vissa störningar i varuförsörjningen från rekonstruktionsperioden. Vi har 6 till 12 månaders leveranstider på stora delar av vårt sortiment och pandemin gör det ännu svårare att få fram produkter, säger Lars Fins och avslutar med en mer positiv ton:

Vi har samtidigt ökat takten i att bygga om våra Accent och Morris butiker till vårt nya koncept. Till och med november har vi byggt om 24 av våra 100 butiker. Det är glädjande att vi kan bygga så snabbt och effektivt och målbilden att alla våra butiker ska vara i nytt koncept from i slutet av mars månad kvarstår. 2021 ska bli ett bra år för Rizzo Group och vi hoppas som alla andra på att pandemin klingar av under de första månaderna och att vi inför vår lansering i slutet av mars ska ha återfått majoriteten av kundtrafiken. Ingenting är omöjligt, bara olika svårt!!

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap