ANNONS

VD:n talar ut efter kritiken mot NA-KD: "Högre betyg än branschsnittet"

Jarno Vanhatapio, vd och grundare av NA-KD

"Högre betyg än branschsnittet".

ANNONS

För två år sedan, i februari 2018, skrev Ehandel en artikel om NA-KD som arbetsplats. Vi var då i kontakt med ett flertal tidigare anställda på modeföretaget som vittnade om att medarbetare blir utbrända, lönerna är låga och att man förväntas arbeta nio till tolv timmar varje dag. Personerna berättade att anställda gråter på kontoret och att företagsledningen detaljstyr allt arbete och övervakar sin personal.

LÄS ÄVEN: Kritiken mot NA-KD: ”Många blir utbrända”

Vi vände oss då till Jarno Vanhatapio, vd och grundare av NA-KD, för att ta reda på om han var bekant med kritiken. Jarno svarade att han inte riktigt höll med om hur situationen på företaget målades upp, och att de flesta anställda trivdes väldigt väl. Han tillade dock att man "alltid kan bli bättre".

Jag kan inte kommentera uppgifter från enskilda medarbetare. Vår kultur på NA-KD präglas av mycket frihet under ansvar där våra medarbetare, ofta unga talanger, får möjlighet att utvecklas snabbt och testa sina förmågor. Vad gäller tillgänglighet och övertid så är det helt beroende på position och ansvar och jag tror inte att vi skiljer oss där särskilt mycket jämfört med andra tillväxtbolag. Våra medarbetare är ofta mycket drivna och ambitiösa och vill själva växa snabbt i sina roller och inom bolaget.

De flesta tycker det är få förunnat att få vara med på en sån tillväxtresa. Men vi kommer jobba vidare med alla små detaljer givetvis. Man kan alltid bli ännu bättre.

Men sedan dess verkar inte mycket ha förändrats eller åtgärdats gällande arbetsmiljön och förhållandena på NA-KD.

När influencern Rodja Pazooki nyligen frågade sina över 25 000 följare på Instagram vad de tror om ett samarbete med NA-KD, öppnade ett hundratal tidigare medarbetare och praktikanter upp sig för henne och berättade om sina upplevelser från modeföretaget.

Jag jobbade på NA-KD i över ett år och kan säga att jag jobbade gratis varenda helg och nästan varenda kväll med en skitlön... Mådde inte alls bra på företaget och allt handlade om att företaget skulle slå nya rekord hela tiden, men aldrig fick man ett tack, skriver en person anonymt till Rodja Pazooki.

Jag fick betalt för att vara där 8-17, men var tvungen att arbeta från 8-20. Så från 17 till 20 fick jag inget betalt. Ifrågasatte man det så "brann man inte tillräckligt för branschen", säger en annan.

Elif Abay är en av dem som nyligen ska ha gjort praktik på NA-KD. Hon har gått ut på Instagram och berättat öppet om sin upplevelse av sin tid på företaget.

Efter att ha pratat med Rodja Pazooki och kommit ut angående min hemska erfarenhet som praktikant på NA-KD på Influencer Marketing var det flera som dök upp och sa att de hade upplevt samma sak, skriver Elif Abay.

Jag sa upp mig från praktiken förra veckan efter att ha blivit kallad på ett Skypemöte av två anställda som var ansvariga som kände att jag inte gjorde ”tillräckligt” och att de förlorade pengar med mig i bilden. Deras krav på praktikanterna var helt orimliga, 160 deals på en månad med influencers och 1 miljon i försäljning? Och vad händer när du inte når upp till siffrorna som en nybliven praktikant som fortfarande lär sig under 1 och en halv månad som jag var där? Jo, då får du höra att ”jag har kontaktat HR för att prata med dig om detta”. Jag hade lyckats göra 96 deals, som nybliven praktikant som jobbar hemifrån utan någon riktig vägledning. Om man lyckades nå ”målet” skulle man få 5 plagg och en klapp på axeln. Jag kom med inställningen att det skulle vara så kul att praktisera på ett så stort företag. Tyvärr är inte saker som de ser ut.

I dagsläget ska Rodja ha fått in över 150 vittnesmål som talar om obetalt övertidsarbete, orimligt långa arbetstider, utnyttjande, diskriminering och mobbning.

Rodja Pazooki uppmanar influencers och kunder att bojkotta e-handelsföretaget, och flera profiler som Therese Lindgren, en av Sveriges största influencers, och Jasmine Jasse Gustafsson, tv-profil och influencer, har valt att ta ställning offentligt.

På sin Instagramprofil har Rodja även lagt upp en länk till en namninsamling med syftet att granska NA-KD, och har i skrivande stund samlat in över 1400 underskrifter.

Influencers har börjat publicera bilder där de bland annat skriver "jag kommer inte längre att samarbeta med NA-KD" och "jag kommer inte längre att stå bakom NA-KD" samt hashtaggar "bojkottaNAKD". De uppmanar även de berörda personerna, anställda och praktikanter som blivit illa behandlade på NA-KD, ska höra av sig till sina fackförbund och anmäla företaget till en arbetsgivarorganisation och Arbetsmiljöverket.

"Vilket vi normalt inte gör"

Jarno Vanhatapio har, i sitt och NA-KD:s namn, svarat på kritikstormen genom ett inlägg på över 2000 ord på LinkedIn.

Under de senaste 48 timmarna (5 till 6 december) har jag fått flera inlägg, taggar och kommentarer gällande anklagelser, som har cirkulerat på sociala medier, om hur vi arbetar med praktikanter och vår företagskultur i allmänhet på NA-KD. Jag har satt mig in i fallet och kommer att fortsätta att lägga ner tid för att få se hela bilden.

Kort sagt har jag behövt tid för att få en nyanserad bild av situationen. Det är viktigt att ta hänsyn till alla källor, vilket vi rekommenderar alla att göra innan de drar en slutsats. Det är även anledningen till varför jag har valt att svara personligen, som grundare och vd för NA-KD, på vad jag har sett online, vilket vi normalt inte gör. Det är viktigt att titta på fakta i situationer som dessa, och på grund av kommentarernas karaktär kräver detta ett långt inlägg. Jag kommer att bemöta varje punkt individuellt i artikeln.

Punkterna som Jarno bemöter i artikeln är mångfald, praktikanter, arbetstimmar och influencer-marknadsföring varpå han avslutar med en summering.

Författaren till det ursprungliga inlägget menade att vi på något sätt är främlingsfientliga på NA-KD. Vi avvisar starkt detta uttalande. Att göra ett antagande om hela organisationen baserat på etnicitet hos 6 eller 7 kollegor är inte representativt för vårt företagsstruktur. I vår personalmix har en större andel en icke-svensk etnisk bakgrund. Vi diskriminerar inte någon på grund av ras, färg, kön eller sexuell läggning. NA-KD har över 30 nationaliteter representerade i vår organisation med 230 anställda.

Personligen är jag en andra generationens invandrare, och det är därför extra viktigt för mig, skriver Jarno under rubriken "Mångfald".

Vidare säger han att han är ledsen över att vissa personer trots allt uppenbarligen har "haft en negativ personlig upplevelse på NA-KD". Han understryker dock att modeföretaget har nolltolerans gällande rasism och att människor har "ett ansvar för vad de skriver och delar på internet" vilket innebär att de borde "kontrollera fakta innan de delar något".

Det andra ämnet som togs upp i det ursprungliga inlägget hänvisade till orättvis behandling av praktikanter. Av personlig integritet och konfidentialitet kan jag inte kommentera detta specifika fall, men vi har inlett en intern utredning.

"Vi har uppenbarligen misslyckats"

Enligt Jarno har NA-KD alltså inlett en intern utredning i fallet. Företaget har även pausat sitt praktikprogram och menar att NA-KD inte ska ha haft den sortens förväntningar, som tas upp i vittnesmålen, på sina praktikanter. Men att det kan ha skett en tvetydighet bland ledare som kan ha resulterat i vad de drabbade beskriver. Något som Jarno menar att man kommer att "åtgärda direkt" och garantera "med absolut säkerhet" att det inte ska ske igen.

Om den här undersökningen visar att anklagelserna stämmer, kommer jag att erkänna att NA-KD har misslyckats. Om det finns sanning i de uttalanden som läggs upp kommer jag att ta ett personligt ansvar och meddela öppet att NA-KD har gjort fel och att vi måste bättra oss omedelbart, skriver Jarno och tillägger:

Att vara praktikant har varit det enklaste sättet att "få in en fot" hos Nelly och NA-KD. Jag är en person som inte diskriminerar människor, och praktikanter har oftast inte fått tid till att få ett bra CV eller utbildning. Jag är själv en lågutbildad invandrare av andra generationen, så enligt mig borde alla få chansen att lyckas. Men när jag läser inläggen från helgen inser jag hur en del har upplevt sin tid på NA-KD, och här har vi uppenbarligen misslyckats.

Under rubriken "Arbetstimmar" lyfter han att det är viktigt att NA-KD kan vara en plats för både personer som vill överprestera och ser jobbet som sin passion men även för dem som vill ha ett "vanligt 8 till 17-jobb".

I grund och botten låser vi inte dörren klockan fem, men förväntar oss inte heller övertid.

Han skriver att företaget vet att man fått kritik för detta tidigare och har efter det vidtagit åtgärder för att förbättra upplevelsen för praktikanter och medarbetare. NA-KD har bland annat integrerat verktyget Winningtemp där alla på företaget får svara på frågor, betygsätta och kommentera sin erfarenhet av NA-KD som arbetsplats anonymt.

Vi får nästan 200 svar per vecka, så vi tar pulsen hela tiden. Idag (den 6 december), när jag skriver denna text, rankar praktikanter NA-KD som arbetsplats i Winningtemp som totalt 7,6 på en skala från 10. Detta är genomsnittet av många parametrar och branschgenomsnittet bland hundratals företag ligger på  7,4.

Vi klargör att vi har en 40-timmars arbetsvecka och att ingen i företaget ska känna negativ stress över att behöva jobba över.

"Ökad tillväxt kan vara kontroversiell"

Ehandel har kontaktat Jarno idag för att ställa några följdfrågor.

Varför tror du att så många, trots allt detta, fortfarande har en så tråkig upplevelse av NA-KD som arbetsplats? 

De flesta som nu berättar om sina erfarenheter jobbade eller praktiserade hos oss för 2-4 år sedan. Just sådana uppgifter från den tiden gjorde att vi 2018 genomförde ett antal åtgärder för att förbättra situationen. Vi har nu strukturerat processen för både praktikanter och anställda med en tydlig introduktion, vidareutbildning, regelbunden uppföljning och off-boarding. Numera är 80 procent av våra praktikanter och 95 procent av våra anställda nöjda eller mycket nöjda med sin praktik och anställning hos oss, enligt de oberoende medarbetarundersökningarna som vi gör regelbundet, och så sent som i november 2020. Det är högre betyg än branschsnittet.

Vi är dock ödmjuka inför det faktum att de senaste dagarnas vittnesmål visar att det fortfarande idag finns saker som kan förbättras ytterligare och vi tar givetvis detta på stort allvar. Vi ska bli bättre, svarar Jarno.

Du skriver att ni har inlett en intern utredning. Hur ska den gå till? 

Efter den information som nu framkommit, så kommer vi att ta in extern part för att undersöka och intervjua vår personal och våra praktikanter i en internutredning.

Till dess att utredningen är klar rekryterar vi inte några nya praktikanter.

Vad vill du säga till influencers som nu väljer att bojkotta NA-KD? Hur ska ni försäkra dem om att ni tar det här på allvar? 

Vi har haft många långa och bra samarbeten sedan start och varit med och byggt upp branschen som den ser ut idag. Vi har alltid värnat om en rak dialog med full transparens mot till exempel kreatörer och affärspartners. Det gäller även i detta fall. Vi kommer att visa all fakta och vara öppna med alla våra brister samt åtgärder som vi vidtar. Men dialogen tar vi direkt med dem, utan mellanhänder, säger Jarno.

I sitt inlägg på LinkedIn avslutar han med att lova att NA-KD ska jobba för att alla anställda och praktikanter ska känna sig nöjda med sin arbetsplats senast december 2021.

Nu när vi börjar vårt sjätte verksamhetsår tror jag att vi fortfarande har mycket kvar att lära oss. Vi kan se att vår höga ambition för ökad tillväxt kan vara kontroversiell och att atmosfären kan upplevas som utmanande.

Vi tar all kritik ombord hos oss och lovar att återvända med anställdas och praktikanters lycka i december 2021.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se