Igår avslöjade det danska inrednings- och hobbyföretaget Søstrene Grene att den nuvarande onlinekatalogen kommer att förvandlas till en svensk e-handel, den 20 januari exakt klockan 13:08.
LÄS ÄVEN: Søstrene Grene lanserar e-handel i Sverige: ”Viktigt för oss”
Varför den udda tiden?
På Søstrene Grene har vi alltid gillat udda belopp och tider. Det syns till exempel på våra priser och när vi öppnar nya butiker öppnar vi dem gärna klockan 9:59, säger vd:n Mikkel Grene till Ehandel.
Lanseringen av vår webbshop är inte ett undantag, eftersom vårt "onlineuniversum" ska kännas som en naturlig del av Søstrene Grenes värld.
Har ni upplevt en efterfrågan på e-handel från era kunder i Sverige, eller är detta bara nästa steg er i onlinesatsning?
Vi utgår från kundernas önskemål i allt vi gör. Detta gäller också vår e-handelsstrategi som därför bygger på en upplevd efterfrågan från svenska kunder. Vi har till exempel fått in flera förfrågningar på sociala medier, säger Mikkel Grene.
Såklart finns det även andra viktiga faktorer som spelar roll när vi väljer att lansera på en ny marknad, så det finns flera anledningar till varför Sverige nu är det självklara steget för oss. Sverige påminner på många sätt om vår hemmamarknad Danmark, till exempel när det gäller logistik och det är därför mindre komplicerat för oss att öppna en e-handel i Sverige än i andra länder.
Kedjans lansering i Sverige har redan fått mycket uppmärksamhet, inte minst på sociala medier. När Søstrene Grene meddelande sina följare på Facebook att en svensk sajt är på ingång droppade hundratals "äntligen"-kommentarer in.
Bolaget skapade därför ett digitalt event, för alla som räknar ner till lanseringsdagen.
Evenemanget på Facebook har redan, under 24 timmar, fått in 4500 personer som gått med i evenemanget med hundratals kommentarer och glada tillrop.
Vad förväntar ni er av den svenska marknaden?
Vi ser Sverige som en stark marknad för e-handel generellt. Med webbshoppen hoppas vi kunna nå ut till några nya kundsegment som ännu inte har besökt våra fysiska butiker. Vi förväntar oss att en ökad närvaro online, och bekvämligheten med att kunna handla hemifrån, kommer att ha en positiv effekt för vår varumärkeskännedom. Även i förhållande till de fysiska butikerna.
Men eftersom vårt butiksnätverk och kunskapsnivå fortfarande är lägre i Sverige än i exempelvis Danmark och Tyskland, förväntar vi oss inte initialt samma volym i e-handeln i Sverige. Men på sikt är Sverige en marknad med stor potential för Søstrene Grene, och vi ser fram emot att addera e-handel som en del av vårt erbjudande till kunderna.