PÄ tisdagsmorgonen presenterade BorÄsbaserade snabbvÀxaren Revolutionrace en tillvÀxt pÄ hela 95 procent för första kvartalet 2021. DÄ bolagets rÀkenskapsÄr Àr brutet sÄ strÀcker sig kvartalet frÄn juli till och med september i Är.
OmsÀttning landade pÄ 254 miljoner kronor. Rörelseresultatet i bolagets första kvartal 2021 summerades till 73 miljoner, vilket Àr mer Àn en fördubbling, jÀmfört med motsvarande period i fjol.
LĂS ĂVEN: Rapport: Revolutionrace raketrusar â fördubblar vinsten
Vd:n och medgrundaren Pernilla Nyrensten pekar i en intervju med Ehandel ut tre skĂ€l till supertillvĂ€xten â för online-försĂ€ljaren av fritids- och funktionsklĂ€der: Nöjda kunder, vĂ€loljad operationell förmĂ„ga â och ett starkt varumĂ€rke.
Vi har byggt en agil organisation som hanterar svÄra situationer pÄ daglig basis. Det finns alltid utmaningar. Just nu exempelvis vad gÀller varuförsörjnings-problemen i Asien och dessförinnan pandemin. Vi har hanterat bÄda utmaningarna med stor framgÄng, sÀger Pernilla Nyrensten till Ehandel.
Hon tillÀgger att det ocksÄ beror pÄ att bolagets medarbetare har arbetat proaktivt. Redan nÀr pandemin bröt ut i mars 2020 sÄ förstod hon att det skulle kunna uppstÄ fraktproblem nÀr samhÀllena öppnade upp igen efter slopade restriktioner.
Vi sĂ„g framför oss bekymmer för ett varumĂ€rke som Revolutionrace som har mĂ„nga Ă„terkommande produkter. SĂ„ vi tidigarelade vĂ„ra ordrar redan för Ă„tta mĂ„nader sedan. Och det ger oss en stor fördel nu nĂ€r vĂ„ra frakter Ă€r nio veckor pĂ„ sjön â istĂ€llet för tidigare normala fem veckor. Sedan har vi ovanpĂ„ det gjort flera operationella Ă„tgĂ€rder och trĂ€ffat samarbeten för att hĂ„lla nere vĂ„ra kostnader.
FÄr skjuta pÄ sortiment
Inför den intensiva julhandeln sÄ Àr dÀrmed bÄde bolagets tyska och svenska lager vÀlfyllda, enligt Pernilla Nyrensten.
Det ser vĂ€ldigt bra ut med varuförsörjningen för vĂ„r del. Men nĂ„gra enstaka produkter blir lidande, liksom nĂ„gra nya lanseringar. Vi kommer exempelvis flytta försĂ€ljningen av vĂ„ra ryggsĂ€ckar till nĂ€sta kvartal. Men med det sagt sĂ„ har det inte nĂ„gon signifikant pĂ„verkan pĂ„ nettoförsĂ€ljningen â och oktober inleddes vĂ€ldigt starkt.
RyggsÀckarna Àr dessutom en ny produktkategori, vilket följaktligen medför en lite mindre bestÀllning volymmÀssigt. NÀr det kommer till Äterkommande sortiment sÄ lÀgger vi större volymer, och det pÄverkar sÄklart nettoförsÀljningen mer.
Har ni satt nÄgon prognos för nÀsta kvartal?
Vi lÀmnar inga prognoser, utan hÄller oss till vÄrt finansiella mÄl pÄ 2 miljarder kronor för bokslutet 2023 respektive 2024. Och en EBIT-marginal pÄ minst 25 procent. I vÄrt första kvartal sÄ uppgick den marginalen till 28,2 procent.
Men hur mÄnga funktionsklÀder kan svenskarna rimligen behöva? Ser ni en risk för att marknaden mÀttas?
Det kommer att regna imorgon ocksÄ. Men skÀmt Äsido sÄ har vi lÄngt i frÄn nÄtt taket vad gÀller att ta ytterligare marknadsandelar. Vi har unika produkter, med vÀldigt bra passform och som adderar vÀrde till kunderna. Det Àr ett nytt modernt varumÀrke med stor synlighet i sociala medier. Och vi förstÄr verkligen vÄra kunder.
Pernilla Nyrensten pekar pÄ att bolaget nu sÀljer sina klÀder pÄ totalt 36 marknader. Och försÀljningen vÀxer bÄde pÄ befintliga och nytillkomna marknader med 156 respektive 155 procent, enligt vd:n.
Vi har ett bra momentum, bÄde som varumÀrke och inom vÄrt segment med multifunktionella klÀder.
Vilka marknader ska ni ge er in i hÀrnÀst?
Vi lanserade nyligen i Schweiz och USA och har haft en riktigt bra lansering i Schweiz, sÀger Pernilla Nyrensten innan hon mÄste avsluta för att kasta sig in i ett möte med investerare.