ANNONS

VD:n om möbeljättens nya satsning: "Aldrig fått så mycket respons"

Bank Bergström, vd
"Kommer att klara det galant".

Igår meddelade Nordic Nest att företaget öppnar sin första fysiska butik utanför Sverige. Det är samtidigt den första fysiska butiken för varumärket Nordic Nest.

Men för Nordic Nest-gruppen, som ägs av jättekoncernen BHG Group, är en fysisk satsning inget nytt. För den som inte hängt med så köpte Nordic Nest inredningskedjan Svenssons år 2021.

LÄS HÄR: Megakoncernen glufsar i sig svenska möbelklassikern

Vi har redan fem butiker i Sverige i vårt varumärke Svenssons, så just fysisk butik är inte nytt för oss. Däremot blir det den första utanför Sverige och även den första i Nordic Nest som varumärke, säger Bank Bergström, vd för Nordic Nest, till Ehandel.

ANNONS

Den nya butiken ska slå upp dörrarna under andra halvåret av 2025.

Det är svårt att spika ett datum mer exakt än så i nuläget. Vi vill såklart öppna butiken så snart det bara går.

Platsen är däremot spikad: Hamburg, i Tyskland.

Varför just där?

Tyskland är vår största marknad utanför Sverige och vi har sedan 2008 haft en stadigt växande kundbas i Tyskland, därför känns det naturligt att den första butiken utanför Sverige hamnar där, säger Bank Bergström och fortsätter:

Det finns ett stort intresse från kunder i Tyskland för skandinavisk design och livsstil, och där har vi en väldigt stark position. Samtidigt har vi, i dialogen med våra partners, sett ett stort behov av att nå ut med skandinaviska varumärken i en fysisk miljö i Tyskland.

Nu ska man hitta två nyckelpersoner i form av projektledare och butikschef, för att säkra en lyckad etablering. Bank Bergström rapporterar att företaget har mottagit positiv feedback från sina svenska konkurrenter inom detaljhandeln.

Det känns fantastiskt att vi kan berätta om detta nu och responsen har varit fenomenal! Vi har aldrig tidigare fått så mycket respons på information som vi har gått ut med. Det är härligt att få så mycket uppmuntrande ord och hejjarrop från hela Retailsverige!

Har ni mycket kvar att fixa inför lanseringen av butiken? 

Nu är det bara att sätta full fart framåt, det finns många saker som behöver bli klara och falla på plats innan vi kan välkomna kunderna till butiken. Men jag känner mig trygg i att vi har ett team som kommer att klara den uppgiften galant, avslutar Bank Bergström.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se