ANNONS

VD:n om historiska stängningen: “Hade helst velat slippa”

Johan Sjödin är vd för Jysk i Sverige

E-handeln stängd på obestämd tid.

ANNONS

"På grund av ovanligt många beställningar online kan vi tyvärr inte erbjuda onlineköp på JYSK.se". Så skriver Jysk på sin hemsida som förklaring till att det för närvarande inte går att beställa från kedjans e-handel. Istället hänvisas kunderna till företagets fysiska butiker.

LÄS ÄVEN: Jysks e-handel stängd - “Ovanligt många beställningar”

Nu berättar Johan Sjödin, vd för Jysk i Sverige, att företagets e-handel har ökat starkt under hela det gångna året, vilket han kopplar ihop med pandemin.

Men det kunde vi hantera så då var allt frid och fröjd. Men i mitten av mars kom trädgårdssäsongen igång och jag tror att många minns hur det var förra året med varor som tog slut och så. Därför valde alla att handla samtidigt och då rusar försäljningen ytterligare på väldigt kort tid. Det blev ett extraordinärt läge, säger han till Ehandel.

Den explosionsartade ökningen ledde till en flaskhals i form av kapacitetsproblem på företagets lager i Nässjö. Ytan räckte inte till och på grund av för få lastbilar fanns det inte tillräckligt med fraktmöjligheter för att få ut varorna till kunderna.

"Hade inget val"

Till slut blev situationen ohållbar och Jysk tvingades stänga e-handeln.

Hur mycket det än tog emot så hade vi inget val. Hade vi bara sagt att leveranstiderna blir längre hade risken varit stor att kunderna blev besvikna. Men det här är något vi aldrig har gjort förr och det är klart att vi helst hade velat slippa.

Hade ni inte kunnat varna redan innan köpet för att leveranstiderna blir längre? Alla kanske inte behöver sina varor med så kort varsel.

Jo absolut, och det är också så vi har gjort fram till nu. Men när trycket fortsätter så bygger det bara på leveranstiderna, de kapades inte. Och jag tycker inte att det känns trovärdigt att ha leveranstider som är flera veckor längre än normalt. Det känns inte rätt mot kunden.

Det är ännu oklart när Jysks e-handel kan komma igång igen. Order som redan lagts måste ut till kunderna innan det kan bli aktuellt att ta in nya.

Öppningstillfället beror dessutom på flera saker; hur mycket personal företaget kan samla, hur stor yta som går att frigöra och hur fraktresurserna ser ut. Jysk har inga egna bilar utan förlitar sig på en rad speditörer som man samarbetar med. Många av dem har i sin tur också fått mycket att göra och då har de inte alltid kunnat köra så många order som Jysk hade velat.

Jag har ett visst estimat men inget datum vi kan kommunicera. Det är så många om och men att jag törs inte göra någon exakt prognos, risken är så stor att det blir fel. Men jag tror inte att det ska behöva ta alltför lång tid.

Bygger ut lagret

Enligt Johan Sjödin är planen att inte öppna förrän man faktiskt vet med sig att man klarar det. Att göra tillfälliga öppningar för att sedan stänga igen är inte aktuellt.

Nej, det förblir stängt till det är öppet, så att säga.

Men om det kommer en ny anstormning till exempel i sommar är väl risken stor att samma sak händer igen?

Det är klart att det finns alltid ett kapacitetstak och det är inte omöjligt att det kan hända igen. Men man ska komma ihåg att det är första gången vi gör såhär. Jag tror faktiskt att det är en engångsgrej som ägde rum i samband med att trädgårdssäsongen kom igång.

För att parera den växande e-handeln på sikt är Jysk på gång med en ny byggnad intill det befintliga lagret, som för övrigt även skickar varor till företagets butiker. Tanken är att den nya lagerbyggnaden ska byggas ihop med den befintliga, ett arbete man planerar att dra igång efter sommaren.

Jysks lager i Nässjö skickar ut varor till Sverige och Finland. På andra håll i Norden har Jysks e-handel fortfarande öppet men varnar för längre leveranstider än normalt.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se