Tidigare i dag kunde vi berätta att e-handeln Wexthuset ökade sin omsättning med nära tio miljoner kronor från 2018 till 2019, då man nådde upp i nästan 28 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Wexthuset växte igen - från 18 till 28 miljoner på ett år
Och den starka tillväxten har fortsatt under 2020. Redan i början av året slog företaget nya försäljningsrekord, och när coronapandemin kom fortsatte försäljningssiffrorna uppåt. Det har helt enkelt varit en framgångsfaktor att sälja trädgårdsrelaterade varor i en tid då många inte bara stannar hemma i högre utsträckning än normalt, utan också tillbringar mer tid utomhus.
Vi har haft en väldigt bra utveckling. Säkert har situationen med corona haft en hel del påverkan. Men redan i januari startade vi med över 100 procents försäljningsökning jämfört 2019 som också det var ett mycket bra år, säger Lena Ljungquist, vd på Wexthuset.
Växande intresse för odling
För 2019 som helhet levererade Wexthuset en tillväxt på 46 procent. En siffra man ser ut att slå utan svårigheter i år.
Fram till i dag har vi en försäljningsökning på cirka 80 procent för året vilket naturligtvis känns väldigt bra, inte minst i kombination med att vi ser goda förutsättningar att nå ett positivt resultat för 2020.
Ökningen har märkts av i hela företagets sortiment, eller "från frö till växthus", som Lena Ljungquist uttrycker det. Allra bäst har det dock gått för produktgrupperna plantskoleväxter, sticklingar och krukväxter, som alla har visat upp starka ökningar.
Säkert har detta med "hemester" att göra och säkert det faktum att många tillbringat mer tid hemmavid än annars så de haft tid och större möjligheter att ta upp ett nytt intresse samtidigt som intresset för odling i sig är något som växer år för år, säger Lena Ljungquist.