Hur gick e-handeln för er under 2024?
Den har vuxit. Under 2024 har vi satsat på att växa Kicks e-handel bland annat genom att integrera Skincitys erbjudande i Kicks. Kicks e-handel, ej inkluderat Skincity.com, växte 22,8 procent under april-december 2024, svarar företagets vd Carola Lundell.
“Tagits emot väldigt väl”
Den pågående integrationen av Skincity i Kicks online-erbjudande har alltså påverkat den totala online-tillväxten för koncernen under det senaste kvartalet. I rapporten står det även “Skincity on track to be fully integrated into Kicks by year-end”, vilket alltså är första kvartalet i år.
Är då nästa steg att stänga ner Skincity?
Ja, nästa steg är att stänga ned Skincity som en egen sajt, det vill säga Skincity.com, men fortsatt erbjuda professionell hudvård som "Proskin by Skincity" hos Kicks, svarar Carola Lundell.
Vi fortsatte med att fråga Carola Lundell hur Skincity trots allt har gått de senaste månaderna.
Vi har inte arbetat aktivt med Skincity.com de senaste månaderna (inga kampanjer, inga nyhetsbrev, inga erbjudanden, inga nylanseringar etc) och därav så tappar vi försäljning på den plattformen, meddelar hon och fortsätter:
Vi arbetar aktivt med Skincity-erbjudandet inom ramen för Kicks och det är en del av den tillväxt vi ser hos Kicks e-com.
Kan ni utveckla hur det går med att integrera Skincitys erbjudande, och hur det tagits emot?
Vi har integrerat Skincity som "Proskin by Skincity" i Kicks e-com där man hittar sortimentet och även kan få rådgivning av professionella hudterapeuter. Vi har också lanserat “Skincity Skincare” och några andra professionella hudvårdsvarumärken i utvalda butiker. Det har tagits emot väldigt väl av Kicks kunder, och vi har en ganska stor överlappning i kundbasen, men vi har också tappat en del kunder som tidigare varit trogna Skincity-användare.
Carola berättar att deras långsiktiga strategi är att bygga Kicks som en komplett skönhetsdestination, där Skincity-integrationen ska vara en viktig pusselbit.
Hur snabbt växer e-handeln jämfört med andra delar?
Både butik och e-handeln växer och under samma period, april-december 2024, har Kicks butiker vuxit med 6,8 procent.
Ägaren Matas Group ska enligt rapporten jobba mycket med att stärka sin digitala närvaro och e-handelsplattform, samt investera i ny teknik och logistik för att stödja framtida tillväxt.
Vad är planerna kring e-handeln under 2025?
Vi kommer att fortsätta investera i vår e-handel genom bredare och djupare sortiment, snabbare leveranser och en uppgraderad e-handelsplattform som ger ytterligare möjligheter för personalisering och merförsäljning, säger Carola Lundell.