Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

VD:n avslöjar – därför satsar vi på Polen och Italien: "Testa och testa"

Vd:n Ville Kangasmuukko Nordström
Bubbleroom/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Övertygad om att vårt kunderbjudande kommer fungera än bättre i Europa".

ANNONS

Det bubblar och sjuder på Bubbleroom. På onsdagen stod det klart att e-handlaren, som säljer festmode för kvinnor, nu även ger sig in i Italien och Polen. Men inte på egen hand, utan försäljningen ska ske via Zalandos marknadsplats.

Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om satsningen – och kontaktade vd:n Ville Kangasmuukko Nordström.

Vi har ett nischat kunderbjudande inom lyxigt, glammigt och feminint mode. Jag är övertygad om att vårt kunderbjudande kommer fungera bättre i Europa än på våra nordiska kärnmarknader, säger han till Ehandel och fortsätter:

Dessutom är vi i en fas där vi förbereder oss för vår kommande geografiska expansion med egna Bubbleroom Online Shop. Så för oss är det värdefullt att expandera till fler marknader utanför Norden för att samla in viktig data och få en djupare förståelse för Europa.

Vad skiljer då den polska marknaden från den italienska? Vad har du gjort för analys där?

Polen är såklart ett stort land, där vi är trygga att vårt kunderbjudande kommer stå sig starkt i konkurrensen. Italien har varit mer svårbedömt. Därav väljer vi att testa vår försäljning via Zalando på flera marknader, för att genom att testa och testa förstå hur vi ska driva lönsam tillväxt inför vår kommande geografiska expansion.

Fokus ligger först och främst på följande: prissättning, bruttomarginal, returprocent, sortiment och kundanskaffningskostnad.

Men vi tittar också på hur vi står oss konkurrensmässigt gentemot andra etablerade aktörer, för att stegvis och kontrollerat öka våra försäljningsvolymer på Zalando. Slutligen vill vi äga kunddatan och det gör vi genom att lansera Bubbleroom Shop Online i Europa.

Två nordiska marknader på tur

Bubbleroom Shop Online är namnet på Bubblerooms egna nätbutiker. De är sedan tidigare lanserade i Sverige och Danmark och ska rullas ut till övriga marknader så småningom. E-handlaren vill nämligen ta kontroll över sin data. Zalando delar med sig av försäljningsstatistik till e-handlare, men inte så mycket mer.

Innan vi kliver in i 2023 ska Bubbleroom även ta klivet in i Norge och Finland. Men även i dessa fall rör det sig dock om satsningar i samarbete med Zalando.

Vi bedriver i dagsläget försäljning i Sverige och Danmark med vår egen Online Shop, men parallellt också på Zalando. Och vår lärdom hittills är att vi inte ser någon kannibalism och att vi driver nykundsrekrytering genom att sälja på Zalando.

Vad har ni för strategi för de marknaderna?

Finland och Norge är två bekanta marknader för oss och vi kommer ha samma prisstratgei i båda kanalerna. Dock kommer vi att ha ett begränsat Bubbleroom-sortiment på Zalando. Vill kunden ha tillgång till ett fullt Bubbleroom-sortiment, så är de alltid välkomna att besöka vår hemsida.

Dela artikeln: