Amazons vd släppte igår sitt årliga brev till aktieägarna och i det avslöjas en hel del intressanta saker. Andy Jassy berättar bland annat att man den senaste tiden kämpat med fraktkostnaderna och gjort flera stora förändringar för att få bukt med problemet.
E-handlaren hade under pandemin en explosiv tillväxt från 245 miljarder dollar i omsättning 2019 till 434 milljarder dollar under 2022. Det här krävde givetvis en enorm expansion i logistikapparaten - en fördubbling till och med. Något som förmodligen också ligger bakom att man den senaste tiden gjort sig av med 27 000 medarbetare när ekonomin svalnat.
Men problemen har inte bara handlat om expansionen i sig utan även hur logistiknätverket fungerat i grunden. Att bara dubbla ett logistiknätverk och hoppas att allt fungerar lika bra som när det var hälften så stort verkar inte ha varit en bra plan.
Tills nyligen drev Amazon ett nationellt amerikanskt logistiknätverk som distribuerade produkter från distributionscenter spridda över hela landet. Om ett lokalt leveranscenter inte hade produkten som en kund beställde, fick vi i slutändan skicka den från andra delar av landet, vilket kostade oss mer och ökade leveranstiderna, säger Andy Jassy.
Och detta problem blev alltså mycket större under den explosiva tillväxten de senaste åren. Något som tvingat Amazon att designa om hela sitt logistiknätverk. Företaget har nu gått från ett nationellt distributionsnätverk till en regionaliserad nätverksmodell.
Vi gjorde betydande interna förändringar för att skapa åtta sammanlänkade regioner i mindre geografiska områden, säger Andy Jassy.
De mindre regionerna ska i princip vara självförsörjande och man använder även AI för att se till att rätt produkter finns inom rätt region.
Vi fortsätter också att förbättra våra avancerade maskininlärningsalgoritmer för att bättre förutse vad kunder i olika delar av landet kommer att behöva så att vi har rätt lager i rätt regioner vid rätt tidpunkt, säger Andy Jassy.
Förändringen ska vara ganska ny men enligt Andy Jassy är man än så länge nöjda med resultatet.
Kortare resavstånd innebär lägre kostnader att hantera order, mindre påverkan på miljön och kunderna får sina beställningar snabbare. När det gäller det senare är vi glada över att se fler leveranser nästa dag och samma dag, och vi är på väg att ha våra snabbaste Prime-leveranser någonsin under 2023, säger Andy Jassy.